Kan jeg male brædder til revledør før jeg samler den?

Jeg skal lave to revledøre som jeg vil male sorte. Jeg havde forestillet mig at male alle brædderne inden jeg samler den, så jeg ikke får lyse striber når træet evt. trækker sig sammen eller slår sig efter jeg har samlet dem, men kan man det eller bliver feren for tyk til at komme ind i noten når der er ét lag grunder og to lag maling på?
Hvis jeg maler brædderne inden jeg samler dørene så kommer der nok også noget maling til at sidde i hjørnet ved feren, så brædderne ikke kan presses helt sammen, men skal de overhovedet presses helt sammen eller skal man samle dem med lidt mellemrum mellem brædderne? Jeg kan som bonusinfo oplyse at jeg regner med at lave en lille fas på kanterne af bræddernes på ydersiden af dørene, for at gøre dem lidt mere fancy at se på, så et lille mellemrum mellem brædderne vil ikke ses som andet end en del af det visuelle udtryk (forestiller jeg mig).
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne eventuelt bruge noget tyndt træbeskyttelse før du samler, og så slutbehandle når dørene er færdigsamlet.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er svært. Har gjort det med nogle underbrædder jeg malede inden opsætning. Men det kan stadig ses lidt. Det meste træbeskyttelse vil blive skrabet eller trukket af når træet arbejder mod hinanden.
Pigmenteret olie på den "udvendige" side af fer (hærder hårdt op og er tyndt) og så male færdig bagefter som foreslået af je_ns er nok bedste bud.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er faktiske ikke så svært.

Giv feren et par strøg med en høvl inden du maler så lettes samlingen. Det er altid en god ide at male revle døre inden samling og malingen skrabes ikke af hvis du gør som jeg anbefaler

Brædderne skal aldrig monteres tæt. Brug tykkelsen på et led fra tommestokken som afstands mål.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også