Tætne omkring kloakrør i kælder

Kloakmester har lavet kloak her. Udvendig er der et dræn og jeg er ved at isolere kælderen over drænet.

Jeg ville teste om drænet stadig fungerede men nu løber vandet bare direkte ind i kælder omkring det nye kloakrør. Drænet ligger lige over, nærmest ovenpå kloakrøret. Og det er lige her i et hjørne at vandet så løber ind nu, istedet for ud i drænet.

Jeg tænker jo der skal tætnes omkring klakrør? Hvorfor har kloakmester ikke gjort det? De sagde jeg bare kunne fylde op udvendig og begynde isolering indvendig…

Før nyt rør kom der ikke vand ind.

Tak

Vh.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der skal bare støbes omkring
men drænet ligger forkert , det skal ligge mindest 20 cm under sokkel , som det er nu er det til mere skade end gavn
så det dræn er en ommer
bredker skrev den 05-06-2026 17:32:09

men drænet ligger forkert , det skal ligge mindest 20 cm under sokkel , som det er nu er det til mere skade end gavn
så det dræn er en ommer

Ok. det har vidst ligget der i 30 år. Tak. 

Vh.

så det dræn er en ommer

Jeg har fået at vide af et par andre kloakmestre at de grå rør der er brugt her på mit billede er ulovlige. Og så også det grenrør der er brugt er forkert. Ved du noget om det? Tak

Vh.

alle rør der er støbt ned skal minimum være 75 mm for at være lovlig og så kan det reduceres i kanten af gulvet
dog er undtaget med afløb fra vask olig hvis de er ført til et gulvafløb og de ligger i betonlaget
grenrørene er der ikke noget forkert i , normalt vil man bare helst ikke have dem til at peje op hvis der ikke er rensemulighed fra anden side
bredker skrev den 05-06-2026 19:37:31

alle rør der er støbt ned skal minimum være 75 mm for at være lovlig og så kan det reduceres i kanten af gulvet
dog er undtaget med afløb fra vask olig hvis de er ført til et gulvafløb og de ligger i betonlaget
grenrørene er der ikke noget forkert i , normalt vil man bare helst ikke have dem til at peje op hvis der ikke er rensemulighed fra anden side

Tak. Han kommer ud og tætner gennemføring i morgen. Men jeg er godt nok i tvivl om det lodrette grenrør til toilet. Han siger det ikke vil blive et problem da det sidder på en hovedlinje og der vil hele tiden blive skyllet igennem fra vaskemaskine, brusebad m.m. Jeg har sagt til ham at jeg kan ændre toilettets placering men han siger det ikke er nødvendigt. 

Vh.

Annonce
Frederoxx skrev den 08-06-2026 19:18:41

bredker skrev den 05-06-2026 19:37:31

Tak. Han kommer ud og tætner gennemføring i morgen. Men jeg er godt nok i tvivl om det lodrette grenrør til toilet. Han siger det ikke vil blive et problem da det sidder på en hovedlinje og der vil hele tiden blive skyllet igennem fra vaskemaskine, brusebad m.m. Jeg har sagt til ham at jeg kan ændre toilettets placering men han siger det ikke er nødvendigt. 

en ting er at det ikke er helt igtigt at lave sådan

men det er ikke ulovligt og vil heller ikke give problemer i praksis
men han bør skifte de grå rør til 75 eller 110 mm , så den del også bliver lovlig

så det dræn er en ommer

Hej igen. Så har jeg gravet op igen så de kan komme og tætne gennemføring. 

Du kan se hvordan drænet er lagt her.. vil det gi mening at få det gravet længere ned, f.eks under kloakrøret? Jeg tænker jo det bliver under røret at vandet evt kan samle sig. 

Vh.

Frederoxx skrev den 09-06-2026 06:59:18

så det dræn er en ommer

Hej igen. Så har jeg gravet op igen så de kan komme og tætne gennemføring. 

Du kan se hvordan drænet er lagt her.. vil det gi mening at få det gravet længere ned, f.eks under kloakrøret? Jeg tænker jo det bliver under røret at vandet evt kan samle sig. 

hvis drænet skal virke optimalt , skal det 10-20 cm dybere end soklen , og få noget filtergrus onkring drænet , så vil du være over problemet

ved kun at sænke det lige ved røret hjælper intet , hele drænet skal med ned
Kloakmesters løsning med gummissnask og gummimembran holdte ikke tæt. Det kunne man jo næsten se ud fra det resultat 😊 .. nu har jeg skrabet alt det gummihalløj af igen jeg kunne, og så har jeg fyldt beton omkring. Trykket godt ind omkring røret.  Og så tænker jeg at give det et lag vandex og så kan jeg jo sætte hans gummimembran uden på igen nu den er der. 

Indvendig har han fuget omkring rør. Det tænker jeg at ladde sidde og så fylde resten op med beton. 

Vh.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis