Skal man virkelig rydde græsafklip op hver gang?

Jeg er ved at være lidt træt af alt det græs, der ligger tilbage efter klipning. Det ender på fliserne, ved terrassen og bliver nogle gange slæbt med ind i huset også 🌱

Jeg plejer at rive eller blæse det værste væk, men det føles som ekstra arbejde hver eneste gang. Især hvis græsset er blevet lidt for langt, så ligger det bare i store klumper.

Hvad gør I andre? Samler I det hele op, eller lader I det bare ligge? Tager gerne imod gode tips 😅
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
klip det flere gange så det ikke bliver så langt
alternativ kan du montere bioknive på klipperen
Jeg bruger opsamler, og fordeler afklippet i bede hvor det kan tilføje næring og holde på fugten. Så kan jeg gå på græsset uden at slæbe afklip med ind.

Hellere leje end at bo på gaden.
Inden jeg fik robotklipper, blev det samlet op af græsslåmaskinen, samtidigmed at jeg klippede græsset.. 
Venter på reklamen her også..
Jeg bruger opsamler og smider afklippet i en bunke et sted i haven til glæde for alt kriblekrable. Det gælder også grenafklip. Det er fordelen ved at bo på landet - vi har plads nok og har ingen intentioner om at vinde en have konkurrence.

Ved løvfald fjerner jeg de fleste nedfaldne blade på græsplænen med en løvrive for at modvirke sne skimmel.

Græsafklip er også velegnet mellem bedene til af holde ukrudt i ave. Andre smider det på kompostbunker men alle løsninger er brugbare.
Annonce
Hvis det er dit største haveproblem, så lev med det.
Se affaldet som et gode, der gavner dit helbred, både det fysiske og det mentale.

Kun en tåbe frygter ikke haven  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Som der står på vores lokale genbrugsstation. "Haveaffald gør størst nytte i haven"  
Få haven asfalteret. Så skal du slet ikke bekymre dig om det og du får mere tid til at lave spam opslag🥳

Bare kald mig BBB 
Jeg bruger opsamler på maskinen, når det ellers ikke er robotten der kører ofte og med begrænset afklip. Det sidste gøder.

Ellers har jeg en Gardena opsamler. Den er smart. Lige præcis riven har jeg en skade i min albue, som slet ikke kan holde til at rive >400m2 plæne. Det tager maskinen (som er en slags roterende rive med opsamler bagpå).

Og så arbejder jeg aktivt mod at have bedafgrænsninger, som virker med robotten. Jeg agter ikke at vinde priser for udseende, omend vi har en pæn have som forbedres år for år. Jeg vil hellere have en have, der er enklere at holde. Ideelt set vil jeg gerne bruge et par weekender på hæk og opstart / nedluk af haven, lidt timer hist og pist og aldrig være bundet af havens krav. For der skal også males, ordnes fliser, ​renses ​havemøbler osv osv. Jeg har simpelthen ikke tid nok til at prioritere huset > børnene, så længe jeg har dem ​hjemmeboende 

Som en ejendomsmægler reklamerede: få dine weekender igen - køb en lejlighed. Det er det, vi kæmper imod. 
Jeg har bioklip på vores plænetraktor, og synes ikke vi har problemer med at slæbe græs med ind.

Vi har lige klippet vores ligusterhæk og nogle buske, afklippet bliver bare kørt over med plænetraktoren.
Den metode har vi brugt i efterhånden en del år, og har ikke oplevet ulemper ved det.

Vi har et område uden for hækken hvor der er græs, det smider vi de lidt tykkere grene ud, der er op til et par cm i diameter, det æder plænetraktoren også, uden problemer.

(Det er en solid og kraftig plænetraktor, klippebordet er i 3,5 mm plade)

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også