Ledning igennem fundament - hvad lukker jeg med? Og hvad med dette hul i facaden

Hej,

1) 
I forbindelse med opsætning af ellader til bil trækker jeg selv mit elkabel fra måler og ud til området, hvor elladeren skal stå. Elektrikeren kommer og kobler det sammen. Ledningen skal ud igennem vores kælder og jeg skal derfor bore et hul til ledningen, som hermed kommer ud under terræn. Hvad har I af erfaring med tætne hullet med igen, når ledningen er trukket igennem. Kan jeg bruge Reparationsmørtel/beton fra fx Skalflex?

2)
Vi fik installeret Duka og desværre måtte de sætte deres bor fast ved at bore en gevindstang igennem muren resulterende i en afsprængning på ydersiden - se billede. Kan jeg lukke det med Reparationsmørtel, hvis jeg påfører det af flere omgange?

På forhånd tak
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
¨1) Nu har du ikke oplyst, om du vil bruge 5x2,5 mm2 eller 5x6 mm2. Det giver forskellig størrelse huler. Hvis du borer indefra, hvad du sikkert gør, borer du med f.eks. et 5 mm murbor en lille smule skråt nedad. Bare nogle få mm. Du borer nu fra begge sider med den størrelse bor du skal bruge. Når kablet er ført op ad væggen og fastgjort med kabelskinne, kan du lukkehullet i soklen med passende fugemasse. Selv ville jeg lukke hullet med lidt tjæret værk og lukke med lidt sokkelpuds.

2) Dit billede viser, hvad der sker, når man borer fra en side med den størrelse bor, der skal bruges. Der falder en flage puds af. Det kan kun undgås ved at bore med et tynd bor for at have en markering på modsat side. Så kan man bore fra begge sider med den størrelse bor, der skal bruges. Du kan fint pudse Med mørtel i den nødvendige tykkelse ad en gang.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis