Fugning af vinduer

Jeg er ved at renovere et ældre hus fra 1914. I den forbindelse vil jeg skifte vinduerne. Den tidligere ejer havde isat nogle dårlige og grimme vinduer engang i 90'erne. Jeg har valgt nogle rigtig flotte trævinduer fra Vrøgum.

Nu er spørgsmålet så, hvordan vinduerne skal fuges. Der er tilsyneladende to metoder, som jeg skal vælge mellem (eller en helt tredje?)
  1. Min tømrer vil lægge mineraluld mellem karm og murværk. På ydersiden vil han lave bagstop og diffusionstæt fuge. På indersiden ingen fuge.
  2. På nettet kan jeg læse, at man bør bruge tjæret værk mellem karm og murværk. På ydersiden lave en diffusionsåben fuge af kalkmørtel med fæhår. På indersiden en diffusionstæt fuge.
Hvad er det rigtige at gøre? Jeg forestiller mig, at nr 2 er det mest korrekte at gøre, men vil det gøre en reel forskel, som er meromkostningen værd?

Tak!

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prisen er stort set den samme for begge metoder

Anvend metode 2. Det er langt mere langtidsholdbart og beskytter de nye vinduer af træ bedre.

Moderne fuger holder i bedste fald 10 år inden de skal skiftes, Selv har jeg fuger omkring vinduerne hvor hovedparten stammer fra da huset blev renoveret i 1895 efter en brand,

Jeg har stadig sjatter af kalkmørtel stående efter vi købte huset i 1985. Opbevaret korrekt holdet det stort set evigt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis