Oliefyr kører et lille minut og begynder at hvine/lyde lidende.

Hej, 
Mit oliefyr går ud efter kort drift. Hen i mod at det går ud, begynder det at lyde meget lidende. Jeg er dog usikker på om det altid har lydt således, når det slukke9r...
Flammen synes ikke at brænde helt kontinuerligt. 
Min oliefyr mand er desværre vist gået bort eller på pension.
Er der nogle erfarne folk herinde, som kan sige om mislyden skal adresseres, eller om jeg skal finde en ny dyse + fotosensor. Jeg har selv fotosensor mistænkt for at være defekt.det går stadig ud, hvis jeg lyser på den. 
 Hvor lang tid er sikkerhedsmargin på at det slukker, hvis sådan en ikke virker? 
Det er vist en Bentone brænder af en slags. 
Det meste har været skilt ad og renset. Inklusiv træk til skorsten. 

Æv man kan ikke uploade video. Jeg havde ellers lavet en hvor man kunne høre når det kører og går ud. Det laver en mekanisk hvinende lyd.
Mvh Mads. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  

Tænker det er luft i systemet, eller oliepumpen er slidt op, eller den lette løsning et tilstoppet filter i pumpen.
Prøv at sæt et par billeder ind af oliefuret, og gerne et nærbillede af pumpen.

Ellers find en anden oliefyrsmontør, et eftersyn og justering, kan hurtigt være tjent hjem med de oliepriser der er i dag.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg fik ny Danfoss BFP41 L3 oliepumpe på i efteråret. Filteret i pumpen blev renset i dag. Der var ikke noget gunk deri. 
Det er luftet ud og kører i 30-60sek.
Der har været en tråd hvor der blev nævt noget om at måle på fotosensor ifht om den er defekt. Fremgangsmåde var dog udeladt.
Kan en fotosensor være semi funktionel? Kan det medføre at flammen fluktuerer? 
Fotosensor er muligvis meget gammel. Dysen er tæt på halvandet år gammel. 
Det kører ikke så meget, kun som sekundær varmekilde.
Og tak. Jeg smider et par billeder op senere 😁
synes ofte at hvis en fotocelle svigter er den helt død, men den kan jo være snavset, eller vende forkert.

Jeg hæfter mig mere ved fyret giver en mislyd.          

Du har vel tjekket om der er olie nok på tanken, ofte kan de ikke suge de sidste 150-300 liter op.

Gulp. Pinligt. Det kører fint. Efter sidste omgang demontering og rengøring havde jeg ikke fået tændt for oliehanen efter tanken. 
Det mislyd jeg hørte var muligvis en oliepumpe der gulpede efter olie.
Min konklusion må være at en rengøring var hvad det trængte. Og husk at koble ind i baglæns.
Men jeg var noget skeptisk efter min sidste olie leverane. Der burde være minimum 100 gode liter olie tilbage i tanken, men et udtræk fra forfilter ser ikke særlig rart ud: 
Er det dieselpest og eller vand? 
Det har ikke helt fået lov lagdele sig endnu. 
Annonce
Super du fandt problemet..

Den ser bestemt ikke god ud den olie, er det noget du har købt privat? Det kunne godt ligne et bundsug fra en olietank.

Nej det er fra et større firma. 
Første leverance 2024 gik brandbart, varmt og fint. Men jeg har 2025 leverance mistænkt for at være dårlig batch. Der har været en del props siden da. Jeg trakt en lignede olieprøve ud et par uger efter 2025 påfyldning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis