Rengøring af plastic/polycarbonat tag?

Jeg har en lille udestue med plastic/polycarbonat tag.

Der er efterhånden en del grimme grønne alger på taget. De tager en del af lysindfaldet ovenfra.

Hvordan rengøres dette bedst uden at beskadige taget?

Jeg har noget GORI Algefjerner: https://gori.com/dk-dk/produkter/gori-algefjerner

Vil det være for skrapt?
Der står ikke eksplicit at det må anvendes på plastic.

JEg har også overvejet bare at sprøjte noget vand med opvaskemiddel i og sprøjte på og lade sidde en halv time og så håber på at jeg kan spule algerne af med vandslange... Tvivler dog på at jeg kan... Jeg tror de siddder ret godt fast...

Jeg er usikker på, om det går an at skrubbe/skure på pladerne... Jeg vil nødigt risikere at ridse eller knække pladerne...

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon bilshampoo og en bilvask-børste ville være egnet?
LennartBertelsen skrev den 02-06-2026 21:26:03

Mon bilshampoo og en bilvask-børste ville være egnet?

Du kunne prøve på et lille stykke. Men mon ikke det vil virke.

fase
Jeg brugte Rodalon i en spøjtedyse til bilshampoo på højtryksrenseren og det tog en hel del.
Men jeg ved ikke hvordan taget efterfølgende klarede det, da vi solgte huset lige efter    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 03-06-2026 13:00:19

Jeg brugte Rodalon i en spøjtedyse til bilshampoo på højtryksrenseren og det tog en hel del.
Men jeg ved ikke hvordan taget efterfølgende klarede det, da vi solgte huset lige efter    

Ah, det var også en mulighed. Jeg er dog lidt påpasselig med at bruge højtryksrenser da sådanne plastplader kan være noget skrøbelige...

Det var sådan en "skumsprøjte" jeg brugte...
Link. 
Så jeg brugte ikke selve højtryksspuleren  på pladerne, altså hårde stråler.  

Annonce
PinkHenrik skrev den 03-06-2026 16:04:04

Det var sådan en "skumsprøjte" jeg brugte...
Link. 
Så jeg brugte ikke selve højtryksspuleren  på pladerne, altså hårde stråler.  

Ah smart! Jeg har faktisk sådan en, men har aldrig brugt den. Hælder man bare sæbe i beholdern og så spuler igennem den, så kommer der skumsprøjt ud? 😅

Ja  

Jeg har en overdækning med gamle Fastlock plader. Den har jeg renset nogle gå gange, bare med vand og en autobørste. Bedst at gøre det i en fugtig periode, eller efter regnvejr, så det hele er blødt op.

Søren O
Jeg har lige vasket et fastlock tag og en polykarbonat tag i stil med dit, med en teleskop vaskebørste og så almindeligt vand. Sprøjte først vand på for lige at blødgøre det, at så stod jeg bare på en stige og skrubbede det af. Det sidder faktisk ikke ret fast på disse tage.
Har ellers i mange år på mit fastlock tag lag plader op og stået på men jeg vandede og skrubbede med en blød kost, men det jeg gjorde i år var meget lettere.
Jeg købte denne i Jemogfix
vaskebørste
Jeg fik den til 199 kr., da den tilfældigvis var på tilbud.
Der er også mulighed for at man kan blande sæbe/rensemiddel i, men det gik fint med kun at bruge vand direkte fra hanen.

Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også