Hængsel til tophængt vindue

Køkkenvinduet er udstyret med tophængsel der kun tillader åbning til ca 45 grader. Jeg jagter en mulighed for udskiftning eller ombygning af hængsler, så vinduet kan åbnes og holdes ca 90 grader ("serveringslem")
En servicemand hos Kastrup foreslår udskiftning til topredningsbeslag, og det er måske det der er løsningen? Men jeg har ikke fundet nogen billeder af et sådan beslag, (og han er ikke vendt tilbage med flere oplysninger) så har lidt svært ved at vurdere hvordan det vil virke/se ud - nogen der lige ka hjælpe?

Jeg har endnu ikke haft lejlighed til at skille det ad, så er ikke lige klar over hvor meget man er nødt til at udskifte - det ligner at være nittet sammen.

Måske er det i virkeligheden så enkelt, at jeg bare kan flytte stoppet i toppen, så vinduet åbner flere grader, men frihøjden reduceres lidt? Bare der er højde nok til kaffekanden, så går det :-)

Findes der et beslag (skærehængsel), hvor den lange stang/arm er lavet med teleskop og stop, så man (udefra) kan løfte vinduet til ~90 grader? 

Jeg kan alt - når det lykkes.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo prøve at tage den skrå stang af nederst. Der er 2 skruer i hver. På den måde er det muligt at finde ud f om vinduet kan gå længere op med de nuværende hængsler. 
Så er det jo " bare " at bore nitten ud, lave nøglehuls hul i skråstangen. Svejse 2 korte tapper på beslag i vindue. 
Nederste skal sidde hvor den er nu og øverste skal så sidde længere oppe. 
Tappene skal drejes en lille rille i så det netop passer til nøglehullet.
Altså til daglig som det er nu, og når kaffekanden skal serveres løftes vindue udefra og en anden skifter stilling på skråstag indefra 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som du selv er inde på kan stoppet løsnes eller flyttes hvilket introducerer mere stress på beslaget og rammen.
Montering af et beslag så det bliver hængslet i toppen vil ssv reducere tætheden langs listerne men det kan måske også hekses så det virker, sådanne vinduer findes også.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 01-06-2026 11:57:46

Som du selv er inde på kan stoppet løsnes eller flyttes hvilket introducerer mere stress på beslaget og rammen.
Montering af et beslag så det bliver hængslet i toppen vil ssv reducere tætheden langs listerne men det kan måske også hekses så det virker, sådanne vinduer findes også.

/BOFH 

Status lige nu - lejlighed bød sig - stoppet til tophængslet er demonteret, og vinduet kan åbnes til vandret. Kaffekanden kan passere åbningen i opret tilstand. Vinduet skal manøvreres udefra (til at leve med) med lidt forsigtighed som du er inde på. Måske en tiltrængt dråbe olie vil gøre underværker.

Jeg kan alt - når det lykkes.
hvis du søger på hængsler til tophængt får du en helt anden type
søg istedet på topstyret ( det er dem du har ) så kommer der muligheder der passer på typen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis