Gruppetavle I carport

Jeg skal til at have en elbil. Og I den forbindelse skal jeg have ført el over i min fritstående dobbelte carport.
Nu læser jeg at det ikke er tilladt at have en undertavle i en carport. 
Er det korrekt?
Jeg påtænker ellers at føre et 4g10 fra min måler og over i carporten til at forsyne en tavle ( IP65 godkendt), og placere et hpfi samt SPD og en 16 amp Gruppe til bil laderen og to 13 amp automatsikring til lys og stik.
Og der laves selvfølgelig en korrekt jording dvs under 100 ohm til jord.

Dürke 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
i tavlen i huset skal der sidde et kombi relæ 20a og ud til lader mindst 4kv laderen kører som særskilt instalation så sker der en fejl på denne og hpfi (rcd) slår fra har huset stadig strøm.

Man kan sætte en tavle stort set hvor det skal være, bare den er egnet til placeringen. Men det er meget enklere at trække både kabel til lader og en ekstra kabel med til lys. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nej det er ikke korrekt atvdet er ulovligt at have en undertavle i en carport tavlen skal blot være godkendt til dette så en alm ug tavle duer ikke, men hvorfor ikke ​blot sætte tavken indenfor i huset og så trække kable derfra
Der er flere grunde til ikke blot at trække kablet fra tavlen i huset.
1. Den tavle er fyldt. Og hvis den skal udvides medfører de nye regler at den skal opfylde de nyeste krav, og deriblandt kravet om tilgængelighed. Hvilket ikke kan opfyldes på den nuværende placering. Hvilket igen medfører en total renovering af husets installation. 
2. Måler sidder i en målerkasse der er skruet udenpå huset. Ca. 14 meter fra carport. Og den har 3 indgange i bunden, hvoraf kun den ene er i brug. Nemt at sætte et nedføringsrør på.
3. Huset er et bjælkehus, og dermed skal man undgå at lave for mange huller i disse. Hvert extra hul medfører risiko for råd og svamp.

Dürke 
1. Den tavle er fyldt. Og hvis den skal udvides medfører de nye regler at den skal opfylde de nyeste krav, og deriblandt kravet om tilgængelighed. Hvilket ikke kan opfyldes på den nuværende placering.

Bemærk at der er væsentlig forskel på udvidelse og flytning af tavlen, med hensyn til lovkravene.
Hvis tavlen bare flyttes 5 mm skal hele huset opfylde nugældende lovkrav.
Ved udvidelse, eller en undertavle, et givet sted, er det datidens lovkrav der skal opfyldes.

Kilde: Youtube.dk, Steen Søgaard, Sikringsstyrelsen.
Helt Enig med GSK... det står i DS60364 kan ikke præcis hvor i hovedet. Men du må stadig gerne sætte en tavle op ude i din carpprt den skal blot have den rette ip klacificering 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis