Ny carport / spørgsmål til konstruktion holdbarhed

Jeg er ved at opføre carport + skur i størrelsen 7,2 x 6,0 m.
Konstruktionen får tre stolperækker: forreste, midterste og bagerste.

Forrest ønsker jeg kun to stolper i 97 x 97 mm, så fronten får et frit spænd på cirka 6,0 m. Planen var at lave saddelhak/indhak i stolperne og montere en 45 x 245 mm som forreste rem.
Ved midterste og bagerste stolperække er der både yderstolper og en midterstolpe, så remmene her får kortere spænd. Her havde jeg også tænkt 45 x 245 mm som remme.

Mellem frontrem og midterrem vil jeg montere 45 x 245 mm spær i bjælkesko med cc 60 cm. Det samme mellem midterste og bagerste stolperække.
Taget bliver trapezståltag.

Mit spørgsmål er især:Er en enkelt 45 x 245 mm frontrem over 6,0 m frit spænd realistisk, eller bør jeg op i limtræ, hvis jeg vil undgå en midterstolpe forrest?
Jeg ønsker et clean look uden stolpe midt i front
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke have et så langt spænd 6 meter med en 45x245mm spærtræ.
Lavede noget lignende med 3 stk. 45 x 245 mm der sad side om side. Der blev nogen nedbøjning. 
Jeg Lavede en fusker løsning med en forstærkning af 12 mm jernplade. 
Som jeg husker skulle der vist have været en HEB 220

Vi prøver igen, i morgen --
Lidt afhængig af hvordan trykket fra tagkonstruktionen skal være vil det kræve væsentligt mere end 245mm.

Anneberg Limtræ har en beregner til bla facadebjælker som kan give dig en indikation på den påkrævede størrelse hvis det skal bygges i træ. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej

Der mangler placeringen (afstand) mellem midterste stolperække og din forreste stolperække.

Forudsat den er i midten, vil det som andre nævner være stærkt udfordrende at få alm. konstruktionstræ til at bære med det spænd og lastopland.

Du skal op i min. Gl30c 115x315 limtræ.
Alternativt IPE 200 stål.

Alternativt kan overvejes høje remme i sider. Og så tætliggende (cc200 ca.) 245mm c24 spær med spænd på 6m.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Her er en tegning der angiver målene - set fra siden. 
Tak for alle svar, indtil videre. 
Se evt. tegning ovenover. Hvis jeg sætter en stole yderligere mellem punktet på 5 meter, kan jeg så nøjes med spærtræ til rem og spær? Og hvilken dimension er nødvendig?

Jeg vil helst undgå midterstolpe forrest, og ligeledes undgå limtræsbjælke. 
ChrisMH skrev den 01-06-2026 09:06:23

Hvis jeg sætter en stole yderligere mellem punktet på 5 meter, kan jeg så nøjes med spærtræ til rem og spær? Og hvilken dimension er nødvendig?

Jeg vil helst undgå midterstolpe forrest, og ligeledes undgå limtræsbjælke. 

Prøv at sætte dine tal ind i den nævnte beregner.

/BOFH  

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis