Tromlen i vores gamle og trofaste Miele T230 tørretumbler begyndte den anden dag at gå stramt.
Vi opdagede det ved, at den ikke startede som normalt.
Når jeg tog fat i tromlen inde i tørretumbleren, var den næsten ikke til at dreje rundt!
Jeg fik afmonteret top, front og den højre sideplade. Herefter var der adgang til at se motor, blæser og de to remme som driver tromle og blæser.
Jeg konstaterer, at remmen som driver blæseren ikke kører med rundt, når jeg drejer tromlen. Jeg antager, at det dermed er et blæserproblem, og at blæseren sikkert er blokeret. Jeg fandt dog ikke noget fnuller af betydning, da jeg kiggede ind i selve blæseren med alle lameller i fin stand, og kunne ikke se nogle fremmedlegemer.
Nu kommer det mærkelige, og som jeg ikke kan gennemskue hvad er! Jeg stak en hånd ind i blæseren og kunne overraskende bevæge blæseren. Samtidig drejede tromlen i meget små ryk i takt med at jeg kunne dreje blæseren. Der var i starten lidt modstand. Men ved at dreje blæseren flere gange frem og tilbage, begyndte den at gå mere og mere løs. Og til sidst var det som om noget løsnede sig, og så gik den pludselig helt let. Og nu kunne jeg dreje tromlen inde i maskinen.
Jeg samlede derpå maskinen, og den kørte en tørrecyklus helt uden problemer.
MEN - nu er den allerede gal igen...samme fejl...tromlen går stramt.
Igen er jeg lykkedes med at dreje blæseren, og pludselig går tromlen let igen.
Denne fejl er irriterende, hvad pokker er der galt?.