Tromle i tørretumbler går stramt

Tromlen i vores gamle og trofaste Miele T230 tørretumbler begyndte den anden dag at gå stramt.
Vi opdagede det ved, at den ikke startede som normalt.

Når jeg tog fat i tromlen inde i tørretumbleren, var den næsten ikke til at dreje rundt!

Jeg fik afmonteret top, front og den højre sideplade. Herefter var der adgang til at se motor, blæser og de to remme som driver tromle og blæser.

Jeg konstaterer, at remmen som driver blæseren ikke kører med rundt, når jeg drejer tromlen. Jeg antager, at det dermed er et blæserproblem, og at blæseren sikkert er blokeret. Jeg fandt dog ikke noget fnuller af betydning, da jeg kiggede ind i selve blæseren med alle lameller i fin stand, og kunne ikke se nogle fremmedlegemer.

Nu kommer det mærkelige, og som jeg ikke kan gennemskue hvad er! Jeg stak en hånd ind i blæseren og kunne overraskende bevæge blæseren. Samtidig drejede tromlen i meget små ryk i takt med at jeg kunne dreje blæseren. Der var i starten lidt modstand. Men ved at dreje blæseren flere gange frem og tilbage, begyndte den at gå mere og mere løs. Og til sidst var det som om noget løsnede sig, og så gik den pludselig helt let. Og nu kunne jeg dreje tromlen inde i maskinen.

Jeg samlede derpå maskinen, og den kørte en tørrecyklus helt uden problemer.

MEN - nu er den allerede gal igen...samme fejl...tromlen går stramt.
Igen er jeg lykkedes med at dreje blæseren, og pludselig går tromlen let igen.

Denne fejl er irriterende, hvad pokker er der galt?.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt et skud, men et rigtig dårligt kugleleje i blæseren kunne være årsagen. Et defekt leje kan låse, hvis kugler er meget slidte/mangler en eller flere.
Når man så nokker lidt med det, så løsner de sig og kan fint trille, indtil næste gang de løber i klemme.

Hvis du tager remmen af så du kan dreje blæseren alene, så vil du nok kunne mærke om der er meget slør i  blæserens lejer.
djaydjay skrev den 31-05-2026 19:27:45

Lidt et skud, men et rigtig dårligt kugleleje i blæseren kunne være årsagen. Et defekt leje kan låse, hvis kugler er meget slidte/mangler en eller flere.
Når man så nokker lidt med det, så løsner de sig og kan fint trille, indtil næste gang de løber i klemme.

Hvis du tager remmen af så du kan dreje blæseren alene, så vil du nok kunne mærke om der er meget slør i  blæserens lejer.

Kan litt CRC/ WD40 give den et lengre liv med den fejl der er?

Tak for hurtigt svar djaydjay.

Jeg talte med en i eftermiddags, som også var inde på et angiveligt defekt blæserleje.

Nu har jeg indtil videre samlet tørretumbleren igen. Men som jeg husker jeg så det, så går motorakslen dog direkte ud, og har forbindelse til selve blæseren.

Nu har jeg samlet tørretumbleren igen, men når/hvis fejlen kommer igen, så vil det som jeg ser det derfor ikke hjælpe på fejlsøgningen at tage remmen af, når motorakslen har direkte forbindelse til blæseren.
Så fejlen kan vel også sagtens have med et defekt leje i motoren at gøre, eller hvad?

Kan man overhovedet få nye lejer? Tørretumbleren er jo +15-20 år gammel.
Men vi er fortsat glade for den, og kan den laves for små penge vil vi jo være glade.
Der er nok større mulighed for at finde nye lejer til en gammel maskine end til en ny. Du er nødt til at pille remmen af, for af lokalisere problemet. Det hjælper ikkd reg meget at skifte lejer i motoren, hvis det er lejerne i tromlen der er defekte.

Søren O

Lejer er næsten altid standard størrelser, så du kan enten aflæse lejenummer på det gamle leje, eller måle dig til den rigtige type.
Så kan man skifte et defekt leje, så er det en rigtig god forretning, - især hvis man ikke sætter sin tid til en alt for høj timeløn, da ting nogen gange tager lidt længere tid når man ikke har prøvet før. Men det kan næppe nogensinde gå, at få en montør til at gøre det.

InSpain skrev den 31-05-2026 20:20:43
Kan litt CRC/ WD40 give den et lengre liv med den fejl der er?
Nej, hvis det er kommet så vidt, at lejet kan sætte sig, så er det for sent med smøring. (lejet er simpelthen for slidt)

Annonce
Motor som trækker tromle og blæser er samme enhed. Du skal have motor ud for at kunne skille den ad og skifte lejer.
Men det kan også være nogle kunst stof glideklodser som sidder i front af tromle. Den kan naturligvis ikke have et lej der når man også skal have en luge. 
Så rem på tromle tages af og du må mærke efter om det er aksel på motor som kan give sig op/ned eller det er selve tromle. 
Der er også et lille leje for tromle bag på, som også kan være dårlig. 
Men det størst chance for blæser motor.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for alle svar indtil videre.

Når/hvis fejlen opstår igen, så er jeg nu klædt på til at komme nærmere til at fastslå en præcis årsag og dermed til at fikse det.

Jeg vender tilbage, når der er nyt i sagen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis