Gode haner

Jeg søger nogle længerevarende erfaringer med kuglehaner og nilhaner. I mit gamle hus fik jeg lavet badeværelse af håndværkere på regning og det hele, men efter to år var nilhanerne ikke til at lukke (og brusearmaturet var sådan set også defekt). Jeg er træt er skodkvalitet og vil have haner, der altid kan lukke i mit nye hus, hvor jeg snart skal lave både badeværelse og køkken. 
Har I nogle mærker, som I sværger til og som bare virker, hvis jeg skal have kuglehaner og nilhaner? Jeg ved godt, at kalk kan være en udfordring, men jeg har haft 50 år gamle kuglehaner, som bare har virket, men jeg kan ikke huske fabrikatet. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
https://www.xl-byg.dk/produkt/vvs-trading-kuglehane-1-2-4683975
Har du også erfaring med deres nilhaner? 
Kalk og okker er den største plage ved alle vvs installationer. Vælg fittings fremstillet i Europa og undgå al kinøjerskrammel. 

Vælg kuglehaner med et langt håndtag hvor det er muligt. Det hjælper den årlige motionering grundet vandkvaliteten i Danmark.

Jeg har italienske nilhaner der både han lukkes ved håndkraft eller en kraftig skruetrækker hvis de er genstridige.
Man kan også gøre sig den ulejlighed, at smøre kuglehanerne med hanefedt og åbne og lukke dem et par gange, så fedtet bliver fordelt på kuglen og omgivelserne. Det gøres selvfølgeligt inden montage .En god kvalitet gør ingen skade, og brug af det rette værktøj til at åbne og lukke er også godt.

fase
S. Fabrin skrev den 30-05-2026 22:27:15

Man kan også gøre sig den ulejlighed, at smøre kuglehanerne med hanefedt og åbne og lukke dem et par gange, så fedtet bliver fordelt på kuglen og omgivelserne. Det gøres selvfølgeligt inden montage .En god kvalitet gør ingen skade, og brug af det rette værktøj til at åbne og lukke er også godt.

Altså smøre dem indvendigt inde i røret?

Annonce
Inden man monterer kuglehanen påføres den lukkede hane lidt hanefedt og hanen åbnes og lukkes så fedtet bliver fordelt i hanen. Hvis der ikke er lås på hanen, kan den drejes en halv omgang rundt og den del der ikke er smurt påføres ledt fedt. 
En historie om hanefedt. Jeg sagde til min kollega, at han bare skulle smøre hanen med hanefedt. Han så på mig som om hanefedt var noget fra en hane altså den mandlige del af hønsene og troede jeg tog gas på ham. Han spurgte sig selvfølgelig for hos andre og fik forklaringen. Vi kørte i øvrigt sammen i 16 år. 

fase
Jeg fik anbefalet disse af en ældre vvs da jeg renoverede for 10årsiden og de virker super godt.
Total
Jeg gør konsekvent det at jeg hver nytårsaften motionerer alle haner i hytten, mens man alligevel venter på fyrværkeriet😁

Bare kald mig BBB 
Tak for alle svar. Det lyder heldigvis til, at det ikke er helt umuligt. Jeg ​motionere hovedhanerne mindst en gang om året, og måske ​skulle jeg gøre det til en vane at gøre det samme ved de øvrige haner i køkken og badeværelser. 

Jeg skal lige nærstudere de konkrete bud og se, om jeg kan få alle de forskellige haner, jeg skal bruge. Og så vil jeg smøre dem inden montering.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis