Tilslutning af lampe i gamelt lampeudtag

Ved godt, der er andre tråde om dette, men kan ikke finde en, der helt matcher.

Her hænger min lampe. Hvor skal jeg sætte jeg det brune kabel?

De røde kabler i loftet (der er to røde kabler ind i hver samlemuff) forbindes med et brun bro-kabel.
De sorte kabler i loftet (der er to sorte kabler ind i hver samlemuff) forbindes med et blå bro-kabel.
Så var der et frithængende blåt kabel, hvori jeg har tilsluttet det blå kabel fra min lampe.

Kan jeg fx fjerne det brune bro-kabel helt, og vælge ét af de røde samlemuffer?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Det er ret umuligt at sige hvilke ledninger du skal tilslutte, når vi ikke kan se ledningerne inde i loftdåsen. Normalt skal den brune lampeledning samles med en leder der ender i loftdåsen (tændledning). Tror ikke du skal skille noget ad. Vil du gøre det alligevel, så tag rigeligt med billeder, så du ikke er i tvivl om hvordan det er samlet nu.

Søren O
ALLE DE BLÅ I EN MUFFE , OG DE BRUNE I EN ANDEN MUFFE , DET RIGTIGE VILLE VÆRE AT UDSKIFTE KRONE MUFFERNE MED 2 DOBBELTE SAMLEMUFFER .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Du kunne montere et lampeudtag. I det monterer du de sorte ledninger (dem med den blå lus) i nulklemmen N. De røde ledninger, der er forbundet med en brun lus, skal sikkert i klemmen L. Den blå ledning er sikkert tændledningen, Der monteres i M1 i lampeudtaget. Inden du nu går videre, skal du måle om du har ca. 230 V mellem N og L. Du skal også måle om der er ca. 230V mellem N og M1, når afbryderen er tændt. Hvis du måler som angivet, monterer du brun fra lampen i M1 og blå i N.

fase
Tusind tak for alle svar. Jeg prøver at finde ud af, om det er muligt at tilslutte min lampe med det nuværende setup uden at skulle montere et lampeudtag. Her er flere billeder af, hvordan ledningerne i loftdåsen ser ud.

I loftsdåsen er der:
  • 4 røde ledninger, som føres ind i to samlemuffer, der er forbundet med en lille brun ledning.
  • 1 blå ledning, som føres ind i én samlemuffe, hvor der er plads til at tilslutte noget i den anden ende.
  • 4 sorte ledninger, som føres ind i to samlemuffer, der er forbundet med en lille blå ledning.
Jeg har overtaget lejligheden for nylig fra en anden, som jeg ved har haft lampe tilsluttet (vist uden lampeudtag), så jeg tænker det burde være muligt.
Prøv at tilslutte lampen den blå lampeledning til den blå i loftudtaget, og den brune lampeledning til de sorte ledninger.

Søren O
Annonce
Mang tak for svar. Skal jeg fjerne den lille blå bro (imellem de sorte) for at tilslutte den brune lampeledning der, eller tilslutte sammen med broen?

(Lampen virker med at tilslutte uden at bryde broen - er bare nysgerrig på hvad den rigtige løsning er)
Hvis du fjerner “broen”, afbryder du forbindelsen mellem nogle af de sorte ledninger, så det går ikke. Du sætter den brune ledning ind sammen med “broen”.
Jeg ville nu nok erstatte kronemufferne med de “professionelle” dobbelte samlemuffer som elektrikkerne bruger. Så samles alle de sorte ledninger i det ene hul. I det andet hul tilsluttes den blå lampeledning. Det samme med de røde ledninger. Der skal dog ikke tilsluttes yderligere, så her vil en almindelig enkelt samlemuffe være ok. Den blå ledning i loftudtaget monteres også med en dobbelt samlemuffe, så den brune lampeledning også kan få “sit eget hul”. Fordelen ved de dobbelte samlemuffer er, at der fremadrettet ikke skal skilles noget ad i den faste installation, når der skal opsættes eller nedtages en lampe.

Søren O
God ide, tusind tak for hjælpen!
Lige et spørgsmål til dig, hvordan vil du kunne aflaste ledningen til lampen uden lampeudtag og låg?

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis