U-værdi og Varmetabsramme

Hej alle,

Jeg sidder og regner på en ny tilbygning i træ, og jeg prøver at lave en varmetabsramme med Isovers Excel ark. 
Jeg har begrænset plads til tilbygningen både i højden og i arealet, og jeg spekulerer over følgende:

Når jeg læser i Bygningsreglementet: 
"Generelle mindstekrav til klimaskærm - tabel 1" så er U-værdien for Tag/Loft på 0,20, og når jeg læser i 

"Mindstekrav til Klimaskærm ved ændret anvendelse og tilbygninger - tabel 2 " så er U-værdien for Tag/Loft på 0,12.

Mit spørgsmål går på. Hvis jeg overholder den generelle varmetabsramme til slut, er det så et krav at U-værdien for Tag/Loft er under 0,12 eller 0,20? 

Link: https://www.bygningsreglementet.dk/bilag/b2/bilag_2/tabel_2/

På forhånd tak :)

Mvh Kasper

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder til at det er en tilbygning - så det må være 0.12

Svarende til 30 cm Rockwool.
Ja, det er snart så indviklet at ingen forstår det helt.
Jeg forstår det på den måde at varmetabsramme kun kan bruges for hele huse. Ved tilbygninger bruges tabel 2. Man laver altså ikke en beregning for det samlede varmetab ved tilbygning. Men jeg kan tage fejl. 
Der står jo direkte i indledningen at ved tilbygninger KAN der (alternativt) anvendes værdierne fra tabel 2 (ændret anvendelse) så længe den samlede glas-andel ikke overstiger 22%, så hvor opstår tvivlen? 😀

Jeg læser det således at ved en tilbygning bestemmer man dybest selv hvilken tabel man vil bruge til hver del så længe den generelle ramme overholdes.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

En varmetabsramme gælder for hele huset. Så hvis man laver en tilbygning, kan man selv vælge om man vil lave varmetabs beregning for hele huset, eller blot overholde kravene til bygningsdele i nybygningen. Da hele huset sikkert er bygget efter en ældre BR, er det næppe muligt at lave tilbygningen så godt isoleret, at hele huset overholder BR18.

Det er den måde jeg forstår det på. Men jeg påstår ikke at det er den rigtige fortolkning. 
Mange tak for jeres svar :)
Jeg fik vist ikke formuleret mit spørgsmål 100% korrekt.
Jeg spekulerer på om, I mener man kan slække på fx tagets u-værdi, hvis bygningen ender med at overholde varmetabsrammen for tilbygningen. 
Jeg har ikke mulighed for at bygge så højt, og derfor ville jeg gerne have mindre isolering i taget og mere i facaderne.

Giver det mening?
Annonce
Ja det giver mening, men jeg tror ikke du må gøre det sådan hvis du kommer i konflikt med minimumsværdierne fra tabellerne.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg tolker det anderledes. Hvis varmetabsrammen overholdes for hele huset, behøves man ikke at overholde værdierne for de enkelte bygningselementer. Men da en tilbygning ofte er på et ældre hus, hvor det bestående af huset allerede overstiger varmetabsrammen, kan det ikke lade sig gøre at lave en tilbygning så godt isoleret at varmetabet for hele huset overholder rammen. Derfor kan man ved tilbygninger blot overholde minimums kravene for de enkelte bygningsdele.

Men igen, jeg er 100% sikker på det er den rigtige fortolkning. Men jeg synes ikke at det giver mening, at man skal overholde begge. Hvis varmetabsrammen overholdes for hele huset, er det principielt ligegyldigt, hvor meget nogle enkelte bygningsdele er isoleret. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis