Facade renovering

Vi har et gasbeton hus fra 1966 - planen var at vi ville male det. Men nu er flere spørgsmål kommet op.

Da jeg rengjorde facaden lagde jeg mærke til en række sprækker. Nogle små som er lidt over det hele (billede 1)

En lang over vinduet (som er sat i inden for de sidste 10 år tror jeg)

En “stor” under et andet vinde hvor den øverst del stikker lidt ud som om væggen har forskudt sig.

Hvad gør jeg med alle de revner? Ser de alvorlige ud?

Mvh Karina 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den store revne er hele vejen igennem muren. Fandt et billede fra da jeg renoverede soveværelset… 
Den gennemgående revne skal fikses ordentligt, hvis der ikke er en overligger over vinduet er det nok årsagen, vandringen i muren vil isf fortsætte hvis det kun lappes kosmetisk, lidt svært at afgøre ud fra billederne. 
Derudover skal alle revner kradses op og pudses over inden du er klar til maling.
Det er en god ide at gå pudset efter ift om det stadig sidder ordentligt fast på muren - hvis du banker med skæftet af en skruetrækker og det giver en flad lyd lidt ala hvis du slår den imod et bræt af træ, hvis det er tilfældet er pudset løst, hele området skal hugges ned og nyt puds bagefter. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar - overlæggeren mangler. Ved i om ejerskifte forsikring dækker sådan en ting? Vinduet er sat i inden for de sidste 4-5 år vil jeg skyde på, og revnen er ikke nævnt i tilstands rapporten… 
Som udgangspunkt dækker ejerskifteforsikringen kun hvad der ikke er nævnt i tilstands rapporten, så jeg vi anbefale du kontakter forsikringsselskabet så du får overblik over hvor du står.

Min umiddelbare vurdering er, at du har en god sag.
Hmm, tror at en manglende overligger kun sjældent vil være dækket af en ejerskifte, det vil ssv komme an på normen for byggetradition på det tidspunkt huset er opført.

/BOFH 

Annonce
Det blev sat i inden for de sidste 5 år vil jeg tro. Det er ret nyt. Men inden vi overtog - vil normen så ikke være at man skal lægge overligger i?

Ved ikke om de havde professionelle til at gøre det, men fx er der aldrig blevet malet på de nypudsede, så det kunne godt have været en gør det selv løsning…
Der plejer i rudefalsen være påtrykt en dato-kode som kan give dig en mere præcis indikation af vinduernes alder. Uagtet er det ikke givet at tidligere ejer har oplevet samme problemer som dig inden udskiftning og derfor ikke har været opmærksom på en manglende overligger.

/BOFH 

Tak for tip - det må jeg lige undersøge. Men nej, de satte et vindue et sted der tidligere ikke var vindue i. Så de har skåret et hul i muren og sat vindue i. Så måske der er en chance for at forsikringen dækker? 
Har lige et spørgsmål mere. Har vasket et stykke af muren ned, og det virker som om der er noget hvidt pulver yderst. Måske kalk? Men under det er der også en maling. Måske akryl baseret?

Er ikke helt sikker.

Har købt en silikat maling der kan binde som silikat maling og derudover også på murmaling. Men spørgsmålet er om det er sandsynligt at der er kalket uden på en plast maling?

Tidligere ejer var malermester, så jeg tror det burde være i orden. Men jeg synes bare det er lidt mærkeligt.

Er der nogen der har bud på hvad det yderste lag pulver er (smitter meget af) og evt det inderste lag?
KarinaKorsgaard skrev den 03-06-2026 16:38:25

Men spørgsmålet er om det er sandsynligt at der er kalket uden på en plast maling?
Nej, kalk vil binde rigtigt dårligt uden på acryl

Er der nogen der har bud på hvad det yderste lag pulver er (smitter meget af) og evt det inderste lag?

Også enten kalk eller cempexo, begge dele smitter af når det er slidt/nedbrudt.

Silikatmaling hæfter glimrende på begge dele, men du bør give det et nyt lag kalk først hvis det altså ER kalk, ville selv spørge en malermester til råds.

/BOFH 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også