Få tonet hvid maling?

Hej

Vi har fået lagt nyt gulv og vil selv male væggene. Det er alm. gipsvægge uden filt og vi kan godt li ren hvid farve.

Har købt nedenstående uden at få det tonet, men bliver helt i tvivl om man bør få det?

https://www.xl-byg.dk/produkt/rum-05-vaegmaling-9-l-hvid-2428414

Pft
Anders
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis i godt kan væggene i ren hvid, skal malingen naturligvis ikke tones.

Go` arbejdslyst.

Selvbygger med stort S. 
At tone maling er jo alene at ændre farven. 
Der er mange hvide nuancer så i må lave en lille prøve malings plet og så se farven når det er tørt.  Først der kan i tage stilling til toning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Uagtet om denne hvide passer jer eller ej så er der vanskeligt at gøre noget ved indholdet af den spand da næsten al maling tones på en base.

Den maling i har købt er allerede tonet til en specifik hvid og det udelukker til en hvis grad at den kan tones til noget andet.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Som de andre skriver, skal den kun tones, hvis I er utilfreds med farven (tonen).

Hvid er ikke bare hvid. Ofte tilsættes lidt farve for at dæmpe den hvide farve lidt. På malersprog hedder det brækket eller knækket hvid. Man siger at den hvide farve bliver varmere. Den hvide nuance er afhængig hvilke farver der tilsættes og kan beskrives på mange forskellige måder. Den kan være tekniske betegnelser som RAL 9010, RAL 9016 Jotun 1453 og IN-703, eller betegnelser som modehvid og råhvid.  

Vi kan godt lide modehvid - som har en meget svag toning mod grøn/brun.

En anden vigtig parameter er glans. Glans 5 er den billigste slags og giver et lidt tørt look. 
Kan bedre lide glans 6-10, det er også nemmere at vaske ned.
Annonce
Der ikke meget forskel på vaskbarheden mellem glans 5 og 10. Til køkkener har der traditionelt være brugt glans 20-30.

Men alt er ikke mere som det var. Glans betegnelserne står for hvor mange procent lak, der er i malingen. Men i dag er maling langt mere kompliceret. Så vaskbarheden behøves ikke at være afhængig af glansen på samme måde som tidligere. Producenterne giver deres maling en glans-betegnelse som de synes svarer til procenten af lak i traditionel maling. 
En ren hvid kan godt være lidt for skarp at se på..
vi har brugt en hvid der hedder S0500-N, som ofte kaldes råhvid, eller klassisk hvid.
Jeg synes den ser hvid ud, og er behagelig at se på..

Mener at en renhvid kan tones i lyse farver, så at "brække" farven vil ikke være noget problem.

Min datter fraflyttede for en del år siden en lejlighed, de måtte godt selv male, og der var beskrevet det skulle være hvidt.
Så så det lokale byggemarked havde, noget maling fra dyrup på tilbud i ren hvid, det købte vi så nogle bøtter af.

Da synsmanden skulle kikke lejligheden efter, udbrød han straks, her er da godt nok blevet hvidt.

Det gav en dårlig kold følelse med en ren hvid, og synes ikke den var hyggelig.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 26-05-2026 14:03:04

En ren hvid kan godt være lidt for skarp at se på..
vi har brugt en hvid der hedder S0500-N, som ofte kaldes råhvid, eller klassisk hvid.
Jeg synes den ser hvid ud, og er behagelig at se på..

Mener at en renhvid kan tones i lyse farver, så at "brække" farven vil ikke være noget problem.

Den viste maling på linket er en typisk billig maling uden RAL eller NCS kode jvf specs. Dvs leverandøren sjældent garanterer farveægthed på tværs af flere batches.

Iøvrigt enig i de andre betragtninger, kridhvid er sjældent pænt hvorfor de fleste vælger en råhvid (ncs S0500-N).

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også