Hej alle sammen
Jeg er lige flyttet ind i et hus og prøver at finde ud af, om el‑installationen i hovedtavlen egentlig er lavet korrekt, eller om jeg bør få en elektriker til at kigge på det.
Jeg har læst mig lidt frem på Google, men jeg synes ærligt talt, at der er mange forskellige forklaringer, så jeg håber, nogle af jer kan hjælpe med at afklare det.
Opsætningen ser sådan her ud:
- Fra elmåleren går neutral + 3 faser direkte ind i en 300 mA Klasse A Type S PFI, som sidder øverst i hovedtavlen.
- Efter den går forsyningen videre til hovedtavlens grupper, som hver især har en 63A 4P 30 mA Klasse A HPFI.
- Der er også en separat afgang til en undertavle, hvor der igen sidder en 63A 4P 30 mA Klasse A HPFI til dens grupper.
Den tidligere ejer nævnte, at det blev lavet sådan for selektivitetens skyld, og at 300 mA Type S’en er tidsforsinket, så den ikke slår før de to 30 mA HPFI’er.
Som jeg forstår det, burde det betyde, at selektiviteten fungerer korrekt – altså at de små HPFI’er tager fejlene i installationen, og at 300 mA’en kun tager brandbeskyttelsen.
Men er denne opsætning faktisk korrekt efter gældende regler?Eller bør jeg overveje at få det ændret, nu hvor jeg alligevel er ny ejer af huset?
Jeg vil meget gerne høre fra jer, der har erfaring med tavleopbygning eller arbejder som elektriker. På forhånd tak
Lasse