Er min tavle opbygget korrekt ift. selektivitet?

Hej alle sammen

Jeg er lige flyttet ind i et hus og prøver at finde ud af, om el‑installationen i hovedtavlen egentlig er lavet korrekt, eller om jeg bør få en elektriker til at kigge på det.
Jeg har læst mig lidt frem på Google, men jeg synes ærligt talt, at der er mange forskellige forklaringer, så jeg håber, nogle af jer kan hjælpe med at afklare det.
Opsætningen ser sådan her ud:
  • Fra elmåleren går neutral + 3 faser direkte ind i en 300 mA Klasse A Type S PFI, som sidder øverst i hovedtavlen.
  • Efter den går forsyningen videre til hovedtavlens grupper, som hver især har en 63A 4P 30 mA Klasse A HPFI.
  • Der er også en separat afgang til en undertavle, hvor der igen sidder en 63A 4P 30 mA Klasse A HPFI til dens grupper.
Den tidligere ejer nævnte, at det blev lavet sådan for selektivitetens skyld, og at 300 mA Type S’en er tidsforsinket, så den ikke slår før de to 30 mA HPFI’er.
Som jeg forstår det, burde det betyde, at selektiviteten fungerer korrekt – altså at de små HPFI’er tager fejlene i installationen, og at 300 mA’en kun tager brandbeskyttelsen.
Men er denne opsætning faktisk korrekt efter gældende regler?Eller bør jeg overveje at få det ændret, nu hvor jeg alligevel er ny ejer af huset?
Jeg vil meget gerne høre fra jer, der har erfaring med tavleopbygning eller arbejder som elektriker. På forhånd tak
Lasse

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Fra elmåleren går neutral + 3 faser direkte ind i en 300 mA Klasse A Type S PFI, som sidder øverst i hovedtavlen.
Det er normalt, at de tre faser og nul går fra målerens klemkasse og videre til HPFI/RCD relæ, og derfra videre til grupperne. I nyere installationer kræves to HPFI/ RCD relæer. Hvad  300 mA relæet laver er lidt ukendt.

Efter den går forsyningen videre til hovedtavlens grupper, som hver især har en 63A 4P 30 mA Klasse A HPFI.
Mener du virkeligt, at hver gruppe er forsynet gennem en kombineret HPFI og automatsikring?

Der er også en separat afgang til en undertavle, hvor der igen sidder en 63A 4P 30 mA Klasse A HPFI til dens grupper.
Det lyder ikke urimeligt.
Kan du ikke vise et billede af tavlen? 
Du kan efter beskrivelsen roligt beholde tavlen, selvom jeg ikke er helt med på den med de 300 mA beskyttelse. Den skader ikke.

fase
Tak for dit svar!

Jeg har prøvet at læse mig lidt frem på Google om det her, og den tidligere ejer nævnte, at PFI 300 mA‑relæet blev sat i “for selektivitetens skyld” mellem de 2 HPFI'er dengang installationen blev lavet. Derfor prøver jeg bare at finde ud af, om det giver mening, eller om det i virkeligheden ikke gør noget.

Med “hver gruppe” mener jeg ikke, at der sidder en HPFI på hver eneste gruppe – men at hovedtavlens grupper samlet set ligger bag én 63A 4P 30 mA HPFI, og undertavlen har sin egen tilsvarende 30 mA HPFI. Altså to 30 mA’er i alt, én i hver tavle.

300 mA Type S’en sidder så før begge to, og det var derfor jeg tænkte, at det måske var lavet for at sikre selektivitet mellem brandbeskyttelsen og de to 30 mA’er.
Jeg kan godt tage et billede af tavlen, hvis det hjælper
Hvis der skal være selektivitet mellem de to HPFI relæer, der hver har en udløsestrøm på højst 30 mA, og PFI relæet Skal den have en udløsestrøm på lidt under 60 mA. Ellers vil den ikke udløse ved en samlet jordfejlstrøm på 60 mA.
Den højeste spænding, der må være over jordelektroden, er 50 V. Det betyder at overgangsmodstanden for PFI relæet højest må være 50V : 03A = 166,6 Ohm. Den samme modstand for HPFI relæet må være 1666,6 Ohm. 
Jeg kan ikke få øje på nogen selektivitet mellem PFI og HPFI relæerne. Fejlstrømrelæerne er der for at beskytte mod farlig spænding ved fejl på en brugsgenstand. Der kan sagtens opstå brand uden at relæet kobler ud. Brand opstår typisk ved kortslutning eller på grund af løse forbindelser.
Min bedømmelse er, at du roligt kan beholde tavlen, som den er. Du må gerne vise et billede af tavlen.

fase
Det er ok tavle opbygning, selv om den 300 mA pfi ikke er nødvendig. 
Den først nævnte 63 A 30 mA HPFI beskytter de dele som er tilsluttet hoved tavlen ( hvis det var en nyere installation skulle der være 2 x HPFI) . 
Så er der afgang til undertavle med sin egen HPFI. 
Begge dele er i orden. 
På den måde er kablet frem til undertavle ikke beskyttet af HPFI relæer, men af den 300 mA relæ. 
Det gør ingen skade men gavner heller ikke. 
Den opbygning har ikke noget med selektivitet at gøre da de 2 HPFI relæer ikke sidder efter hinanden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis