Fra fladt tag til rejsning og bærende vægge.

Hejsa.
Jeg har lige købt et hus fra 1967, hvor jeg ønsker, at fjerne en måske stabiliserende og en bærende væg, mellem stue og køkken.
Huset er oprindeligt opført med fladt tag, men i 1995 har huset fået nyt tag på. Det nye tag er blevet sat oven på det gamle flade tag.
Det nye tag er lavet med præ fabrikeret gitter spær, med 25 graders hældning.
Er der nogen kloge hoveder her inde, der kan fortælle mig, om det er det flade tag, eller det nye tag, der er den bærende konstruktion?
Som udgangspunkt er min egen tanke, at det skulle være det nye tag, der udgør den bærende konstruktion, da det jo er blevet fæstnet fast i den gamle konstruktion og den gamle konstruktion så egentlig bare udgør et undertag.
Jeg har vedhæftet et billede af den væg der skal fjernes. Det der er markeret med rød, er den bærende væg og den væg der muligvis kan være stabiliserende. Og den gule strej er blot en “pap” væg, da det oprindeligt har været en vinkelstue, hvor man har lavet et ekstra værelse ud af det.
Og så har jeg en enkelt tegning af taget, som er fra da det blev bygget om i 1995.
Jeg håber der er nogen der har noget viden om dette, eller måske nogen der selv har stået med en ligende situation?
Mvh. Mikkel.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nye tag bærer sig selv, men det er umuligt at svare på om væggen kan fjernes uden loftet og det game tag synker kraftigt uden at se på det, så få en lokal tømrermester eller konstruktør forbi.

Selvbygger med stort S. 
Det nye tag tager snetryk, vindbelastning og egen vægt. Det gamle tag bærer alene egen vægt, isolering og lofter. 
Væggen imellem værelse og køkken giver ingen problemer, med den 1/2 væg ( 5,72 m) skal du have en sagkyndig til at vurdere på stedet. 
Jeg vil TRO det heller ikke er et problem 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis