Retning af ventilator på varmegenvinding ventiator ?

Hej,
Jeg har monteret nogle varmegenvinding ventilatorer fra SIKU, det er 160modellen for mange år siden. Under rengøring bemærker jeg nu at 2 af dem har ventilatoren på indersiden og de to andre ligger den på ydersiden. I manualen kan jeg ikke tyde hvad er rigtigt. Er det ligemeget ? Måske bedre mod støj at have den på ydersiden ? Nogle bud ? Jeg tror uden at kunne huske det at måske nogen modeller lavet med ventilatoren indvendig 🤷‍♂️

/john
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er vi der hvor de 2 sender luft ind og de 2 andre suger ud ? ?  Det kan du mærke efter når du får dem startet

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 24-05-2026 22:38:44

Er vi der hvor de 2 sender luft ind og de 2 andre suger ud ? ?  Det kan du mærke efter når du får dem startet

Nej, det skifter selv mellem ind og ud. 

Så må man formode at ventilatorer skifter omløbsretning. 
Normalt er vinger udformet på en måde så det virker mest effektiv i den ene retning, men dine er sikkert beregnet til begge retninger, så det er lige godt hvordan de vender. 
Skifter de retning alle 4 på samme tid, er vi tilbage til mit første indlæg. Altså at de 2 suger ud og de andre 2 blæser ind. For efter en tid at skifte 

ev elmand skrev den 29-05-2026 11:35:25

Så må man formode at ventilatorer skifter omløbsretning.
Normalt er vinger udformet på en måde så det virker mest effektiv i den ene retning, men dine er sikkert beregnet til begge retninger, så det er lige godt hvordan de vender.
Skifter de retning alle 4 på samme tid, er vi tilbage til mit første indlæg. Altså at de 2 suger ud og de andre 2 blæser ind. For efter en tid at skifte 

Tak det er jeg med på, det jeg er i tvivl er om ventilatoren skal være på ydersiden altså udenfor eller indenfor. 

Jeg kender ikke dine modeller, men har selv Duka One 1-rums ventilatorer. Der sidder ventilatoren på indersiden.

Jeg kan forestille mig, at det giver problemer at have den på ydersiden pga. snavs, medmindre du har et filter på normalt, men det ser det ikke ud til på billedet.

Mvh. AllanE
Annonce
AllanE skrev den 29-05-2026 11:57:42

Jeg kender ikke dine modeller, men har selv Duka One 1-rums ventilatorer. Der sidder ventilatoren på indersiden.

Jeg kan forestille mig, at det giver problemer at have den på ydersiden pga. snavs, medmindre du har et filter på normalt, men det ser det ikke ud til på billedet.

Jo der var et filter på inden jeg tog billedet, jeg havde lige taget den af for at rengøre den men om det reelt betyder noget om den er på indersiden eller ydersiden ved jeg ikke. Den eneste ting jeg kan komme på er støj, hvis den er på ydersiden vil der være mindre støj fra ventilatoren indenfor. 

Det er ofte sådan at har det virket godt i flere år, så lad det blive. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis