Nye (gamle) trægulve

Jeg har fjernet et klikgulv, og vil, om muligt, gerne lægge brugte fyrretræsplanker. Planen er, at jeg fræser riller i betonlaget af det nuværende terrændæk (der er 300 mm flamingoisolering under), kommer varmerør i, fugtspærre på, for at lægge strøer og plankerne til slut. Problemet er, at der kun er 40 mm at give af. Jeg formoder, at plankerne er ca. 20 mm tykke, men det giver kun 20 mm til spær. Er det for lidt? Og er der en anden og bedre løsning, som jeg overser? På forhånd tak for hjælpen. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
så længe de ligger på beton hele vejen er det ikke et problem
en andren ting er at du får en meget dårlig udnyttelse af gulvvarmen , slangerne skal ned i bunden af betonlaget
en anden mulighed er at bruge varmefordelingsplader med gulvvarmeslanger i
og så skal du lige sikre dig at gulvplankerne er beregnet til gulvvarme , det er der ikke mange fyrplanker der kan klare , og slet ikke ældre planker

Mange tak for svar! Ville du så lægge fugtspærre, varmefordelingsplader, gulvpap og planker? 
xenoprincess skrev den 24-05-2026 19:07:57

Mange tak for svar! Ville du så lægge fugtspærre, varmefordelingsplader, gulvpap og planker? 

kommer meget an på hvilke planker du vælger

der er flere muligheder alt efter hvordan det skal bære og type gulvplanker
nogle varmefordelingsplader er bærende andre kræver plader over
men stadig hvis det er fyrplank SKAL de vare beregnet til gulvvarme
og om de er beregnet til strøer eller flydende gulv har også meget at sige ved valg af varmefordelingssystem
Det er meget vanskelig at fræse disse riller i beton.
Du kunne bruge 19 x 125 mm loft brædder ned imod beton. de fastgøres så der er 17 mm afstand imellem hvert andet bræt. Så lægger du varmefordelingsplader ned over dem. Det skal så være beregnet til 16 mm slanger. 
Vælger du 220 mm brede aluplader må hver anden bræt flækkes, eller der vælges smallere loftbrædder. 
De fastgæres med rawlplug og skruer ned i beton. 
Ovenpå gulvpap og plankegulv, som skal kunne tåle gulvvarme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis