Vægt på gasbetonvæg

Hej LDS,

Jeg er kommet til montering af køkken fra IKEA. 

Jeg skal have monteret køkkenskabe på en 2,6 meter skinne. Den samlede vægt for skabene alene er 120-130kg. Derudover kommer der også opbevaring. Køkkenskabene har en dybde på 37cm. 

Min bekymring ligger i, at min gasbetonvæg kun er 7cm tyk. Jeg har tænkt mig at bruge Fischer DuoPower plugs 8*40mm med 5*50mm skruer, hvor METHOD skinnen skrues per 20 cm ca.

Hvis vi antager at den samlede vægt (skabe+indhold) bliver 200kg, ser I så nogen bekymringer i det?

Jeg har spurgt AI, som virker bekymret ift. vægt og moment. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der hænger masser af skabe rundt om på den slags vægge , enda bare med skruer uden plugs , så  det skal nok holde
men for en sikkerheds skyld , så brug plugs der er beregnet til gasbeton
bredker skrev den 23-05-2026 15:27:58

der hænger masser af skabe rundt om på den slags vægge , enda bare med skruer uden plugs , så  det skal nok holde
men for en sikkerheds skyld , så brug plugs der er beregnet til gasbeton

Tak Bredker. Jeg havde købt Fisher GP på 5*8mm, men jeg er bange for at de ødelægger muren på den anden side, da de jo skal bankes ind. Hvad er der ellers af gode plugs? 

Når du sætter så mange pluks forholdsvis tæt sammen, er der jo en risiko for vægen revner, når den ikke er tykkere.
Så brug den størrelse skrue, som fabrikanten af plukken foreskriver.

Alternativt kan du bruge klæbeanker, det ekspandere ikke, men så skal du bruge stykker af en gevindstang og skive og møtrik, men det fylder nok for meget?

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 23-05-2026 17:53:33

Når du sætter så mange pluks forholdsvis tæt sammen, er der jo en risiko for vægen revner, når den ikke er tykkere.
Så brug den størrelse skrue, som fabrikanten af plukken foreskriver.

Alternativt kan du bruge klæbeanker, det ekspandere ikke, men så skal du bruge stykker af en gevindstang og skive og møtrik, men det fylder nok for meget?

Jeg bruger størrelse skrue, som Fischer anbefaler. Jeg har ikke kunne finde et klæbeanker til den størrelse/dybde på 7cm. 

Jeg må prøve, jeg kan se at naboen (som har samme vægge) har cirka samme antal overskabe. Så mon ikke det kan gå an.

AI fortæller mig, at det er bedre at skrue en osbplade 18mm på væggen og montere skinnerne på denne. Kan dog bare ikke lige se fidusen i den løsning. 
Al har ikke den erfaring som vi gamle håndværkere har.  Det med osb plade er helt til grin. 
Rawlplug som bores i og så passende skruer, det er vejen frem. Jeg har aldrig set en gasbeton væg revne fordi der sidder plugs/skruer pr. 20 cm 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg fik dem op, og de sidder godt. Så må vi se om det fortsætter sådan 😂 Tak for sparringen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis