Tag omkring ovenlysvindue - korrekt udført?

Hej,

Skal høre om der er en som kan hjælpe med at bedømme, om tømrer har lavet tagarbejde over ovenlys vindue korrent (har nemlig problemer med vand om vinteren - mistænker fugesne når det smelter).
Er afstand fra bund af eternitplade til vindue for stor?
Og skulle der ikke være skumbølgeklods monteret?

På forhånd tak

Peter
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om det er korrekt burde jo fremgå af monteringsvejledningen for det pågældende vindue.
VELUX plejer at levere ret udførlige vejledninger.

Mine egne tanker er dog også at afstanden er i overkanten, samt at bølgerne burde lukket af.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Mht. afstanden så kik i velux monteringsanvisning. Den er angivet ret tydeligt.
Der bør være bølgeklodser, men det har ingen betydning for vandindtrængning.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 23-05-2026 12:42:46

Mht. afstanden så kik i velux monteringsanvisning. Den er angivet ret tydeligt.
Der bør være bølgeklodser, men det har ingen betydning for vandindtrængning.

Det er kun 2-3 gange i løbet af vinteren at det dypper. Og passer meget godt med når der kommer plus grader efter snevejr. Så hælder til at det er fugesne som bliver presset op under nederste tagplade og smelter. Denne ophobning af sne bør skumbølgeklodserne vel løse.

Peter
Den hyppigste årsag til vand ved tagvinduer er mangelfuld dampspærre og isolering lige omkring vinduet. Så kan det sætte dug / kondensvand for di væggen er meget kold indvendig. 
Pm det gælder er umulig at se ud fra billedet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 23-05-2026 23:09:08

Den hyppigste årsag til vand ved tagvinduer er mangelfuld dampspærre og isolering lige omkring vinduet. Så kan det sætte dug / kondensvand for di væggen er meget kold indvendig. 
Pm det gælder er umulig at se ud fra billedet. 

Det var også min første tanke. og har også prøvet at pille ved isolering/dampspærre samlinger nedefra (så ikke helt optimalt). Dog uden det har ændret noget. Og eftersom jeg kun har vand der drypper ned 3-4 gange om vinteren hælder jeg mere til at det må være sne der kommer ind.

Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis