Isoleret rørkasse

Hej
Jeg er ved at forberede til at få installeret luft til vand varmepumpe. Grundet placering af huset i forhold til naboer, er jeg nødsaget til at få ført rørene ( præisolerede rør 70 mm) henover loftet ca. 20 meter.
Jeg påtænker for at minimere varmetab, at lave en rørkasse i Sundolit Climate 100 mm og fastgøre den på en forskalling der  kører parallelt med gangbroen  - og umiddelbart over 400 mm granulat isolering.

Rørene vil således ligge i et hulrum på ca. 15 x 10 cm omgivet af 100 mm Sundolit hele vejen rundt. Pladerne tænker jeg limes sammen  og med passende inspektionsmuligheder.

Mine spm. er:
* Skal rørene fasgøres ? - hvor kan det evt. gøres med påtænkte løsning?
* Er det Ok/tilladt at lave det i Sundolit  ?

Vh Per

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror da sagtens det kan lade sig gøre, men det lyder som en omstændelig proces.

Var det mig ville jeg overveje at bruge skumrørskåle, mest effektiv hvis du har rør enderne fri så du kan trække dem ind over uden at åbne dem, så findes de i 2 meter stykker, her dog med 76mm hul, men stillestående luft isolere jo også, og så er de også nemmere at trække over. ​​LINK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
ville selv lave det med to forskallingsbrædder over hinanden, lade et par stykker holde rør nede og så fylde med granulat.

Sundolit lyder brandfarligt. 
Almindelig rockwool eller glasuld lamelmåtter isolerer ca. dobbelt så meget som skum rørskåle. Så det er rette vej at gå. 
De lægges omkring i f.eks. 2 lag 50 mm med forskudte samlinger, og uden på dem en omgang karton. Det er måden proff. isolatører vil lave det. Hver lag holdes på plads med bindetråd. I bøjninger klippes nogle spor ind i karton, så det kan bøjes pænt. 
Du må grave meget af granulat isolering til side lige når du arbejder, og med en haverive fordele det på plads igen bagefter. Det er helt ok at rørene isoleres uden inspektion. 
Der skal nok noget udluftnings ventil på, derfor skal der være en smule stigning på dem hen imod udluftning. Denne må stikke ovenud af isoleringen. 
De kan sikkert bære sig selv over 2-3 m så et bræt på højkant på tværs fra tænger i tagkonstruktion og hen til gangbro for hver 2-3 m vil kunne bære dem. Dette bræt ligger så under rørene langt nede i isoleringen og lamel måtter ligger tæt imod bræt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er jo præisoleret rør trådstarter vil bruge .
Tak for input :-)
Har vurderet det igen og har mulighed for at ligge  forskallingsbrædt ca 15 cm ned i granulat som rørene kan hvile på.
Vil det så ikke være tilstrækkeligt når det er præisolerede rør?
Eller vil I anbefale at lægge 100 mm lamelmåtte rundt om rørene? ( er det bedst de pakkes sammen eller hver for sig ? )
Vh Per 
Annonce
Det er fint og ok med de præisolerede rør, at der ligger 7 cm granulat hen over hjælper da lidt. Som jeg forstår det vil du gøre det lidt bedre. Her kan du så bruge lamel måtter. De 2 rør isoleres sammen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar - jeg løber med den 😉
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis