FLYMO GRÆSTRIMMER, skift af trimmerhoved

Hej alle,

Er der nogen der ved, hvordan jeg får trimmerhovedet ud af en "Flymo Trimmer POWER TRIM 500"?

Det har været i nærkamp med et par granitsten, så det er 'såret' - og der er én på eBay, der har nye, til en rimelig penge ;o)

Jeg synes bare ikke jeg kan gennemskue, hvordan jeg får skidtet ud...

PFT og MVH, perjak

Fra hovedstadsområdet....
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke at jeg kender til maskinen..
Men AI skriver følgende, måske det kan hjælpe?
Trin-for-trin guide til udskiftning
  1. Afbryd strømmen: Træk stikket ud af stikkontakten, før du starter.
  2. Afmonter spolelåget og spolen: Tryk de to orange udløserknapper på siden ind, og løft dækslet og selve trådspolen ud.
  3. Fjern midterproppen: Midt i bunden af skærehovedet sidder en lille rød eller sort plastikprop, som dækker over monteringsmøtrikken. Lirk denne ud med en flad skruetrækker.
  4. Løsn møtrikken: Inde i midterhullet finder du en møtrik, som holder skærehovedet fast til akslen. Sæt en topnøgle eller fastnøgle på møtrikken. For at forhindre akslen i at dreje rundt, skal du holde godt fast i selve plastikhovedet (blæservingerne) eller blokere motorakslen fra bagsiden. Skru møtrikken af.
  5. Byt til det nye skærehoved: Træk det gamle, defekte skærehoved af akslen. Sæt det nye skærehoved på, placer møtrikken i midten, og spænd den godt fast igen. Sæt plastikproppen tilbage over hullet.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for dit forslag. Jeg kigger på det, men det bliver først om en uges tid...
Melder selvfølgelig tilbage ;o)

Jeg er nået til pkt. 4: Jeg kan ikke løsne møtrikken. Som det ses på fotografiet, er der absolut ingen plads til en top- eller fastnøgle!!
???
Mvh perjak

Fjern den røde del , der ses en fjeder der holder den på plads 
Hvis du kan låse spindel, kan du bare tage fat i  hovedet og dreje det fri. Der kan være venstre gevind.

Annonce
Første nye billede:
Sagen er den, at møtrikken sidder nede i et sekskantet 'rør' så man kan ikke få noget værktøj derned. Derfor gavner det ikke noget at fjerne den røde del. Bolten, som er spindlens forlængelse, har et ca. 2 mm hul. Vha. en skrueudtrækker *) i dette hul, tænkte jeg, at jeg ku' få bolt og møtrik fra hinanden. Men nej, efter en smule vrid kørte den bare rundt og kværnede det gevind den lige havde skåret.

Andet nye billede:
Klemte en lang og spids spidstang ind fra siden for at fastholde spindlen, samtidig med at jeg drejede trimmerhovedet den ene vej og den anden vej, men jeg kan slet ikke holde den tilstrækkeligt fast, den kører bare rundt. Se blankslidt område på spindel på billedet.

*) Valgte ikke at anvende et velkendt synonym for dette stykke værktøj  

mvh perjak

Svært når man ikke har det i hænderne, men kan den sorte plastikdims ikke trækkes af ??
Altså er den ikke blot skubbet ned over møtrikken ?
Eller er den en integreret del af hovedet, så den også er der på dit nye hoved ?
Vil mene, at det er den som kaldes hub cap på reservedelstegninger, synes ikke der er andet på tegningen, som kan ligne den.

Der er stor sandsynlighed for at det er links gevind, har i hvert fald ikke oplevet andet, på de trimmere jeg har haft.
Tak for svarene!

Det sorte 'rør' omkring møtrikken er en integreret del af trimmerhovedet... Jeg har ikke en reserevdelstegning over denne trimmer... ​hub cap betyder direkte oversat navkapsel. Det giver jo egentlig god mening.

Nå, måske skal jeg bare ha' fat i nedstrygeren, så jeg kan få skåret frit omkring møtrikken, og skille hovedet fra spindlen...

mvh perjak

Gevindet på hovet er lavet sådan at det "spænder" sig fast under brug, og der er ofte lings gevind.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis