Cisterne afkalkning eller defekt et eller andet? Toilet løber når cisterne er fuld

Hej kloge LDS mennesker

har sådan et relativt nyt ifo sign toilet. Ca. 1 år gammelt. Dog et der ikke bliver brugt særlig tit - så jeg spørger mig selv, om de manglende skyl har accelereret en forkalkning dernede. vi snakker nogle skyl, og så går der måske alt fra et par dage til 1½ uge inden der er nogle skyl igen. Det har aldrig været i brug kontinuerligt på daglig basis.. 

Forsøger at sætte mig lidt ind i det. pakninger, hanetold ? Ikke helt sikker på, hvor jeg starter - er det bedst bare at forsøge at afkalke før noget andet - eller er der nogen som vil anbefale noget andet ? De undrer mig lidt, hvis noget er decideret defekt, for det er virkelig ikke gammelt og brugt meget lidt. 

"problemet" er at så snart det fyldes op, og det når det til punktet ​markeret ved en cirkel, så begynder ​det at løbe. ​Læste et sted at det kunne være pakning eller hanetold ? Men kan ikke lige finde noget der hjælper mig videre på vej til at fejlfinde lige det her toilet, hvor delene jeg ser i toppen er blå. Hele den der indløbsdel (den venstre) kan jeg sagtens løfte ud, men ​forstår bare ikke at det skulle være en ​hel del ​der allerede er defekt ​på et ​så ​nyt toilet der er brugt så lidt. (men måske netop det manglende brug "slider" på det i forhold til ​kalk...?) 

​nogen der kender det her toilet ud og ind og kan se hvad jeg bør ​gøre. ​Løber ​ligesom over. Når cisterne er fuld, så ​sætter den igang med at løbe ​

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når/hvis cisternen er fuld og derved løber over, må det være fordi tilførslen af vandet ikke bliver afbrudt.
1. Svømmeren for stop af vandtilførslen hænger/sidder fast, f.eks. pga. kalk omkring svømmeren.
Det kan du afklarer ved at løfte i svømmerarmen, for at se om vandet derved bliver afbrudt.
2. Selve ventilen, som lukker for vander, kan være blokeret af kalk eller urenheder.
Pakningen i ventilen kan også være blevet beskadiget, af en eller anden grund.
Hvis det først begynder at løbe når cisternen er fuld, er problemet indløbsventilen. Den lukker ikke ordetligt for vandet når cisternen er fuld, derfor løber det videre og overløbet fra cisternen gør st det ender i kummen.

Du kan prøve at motionere ventilen. Ved at skubbe ned på svømmeren, altså den til indløb, kan du åbne for vandet, så den velkendte "fylde-lyd" kommer. Prøv at gøre det 10-20 gange og se om det hjælper. 
Tak for de gode, hurtige svar. 

Nu løber det ikke over mere. Har egentlig bare haft hele det der indløbsstykke ude og skilt det ad og samlet det igen. Synes ikke engang der sad synderlig meget kalk, småsten eller andet rundt omkring. Men gav det et skud og forsøgt at rense selv de mindste kalkaflejringer væk. Og den lille gummipakning vred og motionerede jeg lidt og sørget for at der ikke sad noget på den som kunne være et problem. 

Samlede det hele igen og nu lukker den fint af når den når derop. Så det var indtil videre bare dét, som var problemet, den lukkede af den ene eller anden grund ikke ordentlig til. 

----- / 

Mht selve cisternen, er der så nogle gode ​råd til den - bør jeg give den en behandling med et eller andet? Lade noget stå i noget tid eller sådan - den er ekstremt kalket til nede i bunden, men tænker heller ikke at det hjælper sagen at det er så lidt i brug. Vandet ​står mange dage tid ​uden ​at cisternen bliver tømt. 

Nogen gode fif til hvad man ​let kan gøre - eddike / citronsyre ​eller sådan? noget cisterne rens der kan ligge dernede og arbejde ? findes det ? 

Det har ingen betydning at det kun anvendes sjældent. Er der afsat kalk i bunden , vil eddike hjælpe.
Du lukker for vandtilførsel og skyller ud med stort dkyl. Nå vil der stå lidt vand tilbage i cisterne, og du hælder 1/2 liter eddike ned i cisterne.
Så lader du det stå 8 - 10 timer og åbner igen for tilførsel, skyller ud og bruger den igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis