Ventilation i kælder

Jeg har en fin kælder som nu også er isoleret udvendigt.

Jeg har 1 udsugning fra Genvindingsanlæg i kælderen som jeg fordeler ud til mit nye badeværelse.

Men jeg synes luften er lidt tung og der bliver vasket og tørret tøj her i kælderen.

Så jeg vil have noget frisk luft tilført.

Lige nu er der en svanehals som jeg ikke synes gør særligt meget. Så den overvejer jeg at nedlægge.

Og så overvejer jeg enten:

1: At få sat ventilationsstudser i vinduerne?
2: At få monteret 1-2 Duka ventilation eller lignende?

Og så er spørgsmålet. Hvad er bedst til min kælder som har genvinding udsugning.

Tak. :) 

Vh.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo starte med at have et vindue på klem, og teste om det afhjælper problemet..

Vi prøver igen, i morgen --
Kan du ikke få Genvex indblæs derned også?
Hvis du har et rum hvor luften føles tung, på grund af høj luftfugtighed, må du IKKE blæse frisk luft ind i det. Du skal derimod have kraftigere udsugning.

Årsagen er, at hvis man blæser luft ind i et fugtigt rum, vil der skabes overtryk og den fugtige luft vil blive presset ind i byggematerialerne og vil kun give problemer med skimmel. Det er af samme årsag at man kun har udsugning fra et badeværelse.

Der skal store mængder luftudskiftning til, hvis der skal tørres tøj i kælderen. Tænk på vægtforskellen mellem vådt og tørst tøj. Hvis der 1 kg i forskel fra en normal mængde, skal 1 liter vand først omdannes til  luftfugtighed og derefter blæses ud.

Indeluft med 60% indeholder ca. 9 gram vand pr. kubikmeter. Hvis luften udenfor indeholder 7 gram, skal der blæses 500 kubikmeter ud efter hver vask.
GodeVen skrev den 22-05-2026 08:56:38

Hvis du har et rum hvor luften føles tung, på grund af høj luftfugtighed, må du IKKE blæse frisk luft ind i det. Du skal derimod have kraftigere udsugning.

Årsagen er, at hvis man blæser luft ind i et fugtigt rum, vil der skabes overtryk og den fugtige luft vil blive presset ind i byggematerialerne og vil kun give problemer med skimmel. Det er af samme årsag at man kun har udsugning fra et badeværelse.

Der skal store mængder luftudskiftning til, hvis der skal tørres tøj i kælderen. Tænk på vægtforskellen mellem vådt og tørst tøj. Hvis der 1 kg i forskel fra en normal mængde, skal 1 liter vand først omdannes til  luftfugtighed og derefter blæses ud.

Indeluft med 60% indeholder ca. 9 gram vand pr. kubikmeter. Hvis luften udenfor indeholder 7 gram, skal der blæses 500 kubikmeter ud efter hver vask.

Tak for et godt svar.  

Vh.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis