Fugt i hjørne mellem støttemur/fundament

Nogen der kan komme med godt råd i forhold til fugt i støttemur/fundament?

Vores hus er bygget ind i en skrænt, så imod haven står huset på et fundament med ydervæg af mursten. Der er en svalegang i niveau med huset som afsluttes i en støttemur af fundablokke med muret væg ud mod haven. I hjørnet hvor fundament møder støttemur trænger der fugt ind i væggen som breder sig et stykket til hver side.

For mig ser det ud som om fugten kommer oppefra hjørnet og siver ned i murværket? Jeg har nu fjernet nogle fliser for at se hvordan det egentlig er lavet og for mig ser det lige mystisk ud? Der er godt nok lavet et lille dræn i hjørnet, men det virker ikke på mig som om det har den ønskede effekt?

Spørgsmålet er hvordan jeg løser problemet med indtrængende fugt? Er jeg nødt til at fritgrave hjørnet og fugtsikre med grundmurplade osv. eller kan jeg mon nøjes med at tætne et større stykke i toppen som er fritlagt nu, så vandet ikke har fri adgang ned langs murstensmuren?

Har prøvet at illustrere lidt med billeder?

Nogen gode råd eller skal jeg have fat i et professionel?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du styr på om det tagnedløb fungerer ordentligt og er tæt hele vejen ned. Går det til en brønd som måske er stoppet?

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 20-05-2026 17:12:05

Har du styr på om det tagnedløb fungerer ordentligt og er tæt hele vejen ned. Går det til en brønd som måske er stoppet?

Har haft nedløbsrøret oppe og ser fint ud hvad jeg kan se ned i, men kan selvfølgelig prøve at stikke vandslangen i og se hvad der sker? 

Måske prøve at få et kamera helt i bunden og se hvordan det ser ud i den “vandrette” del?
Første step må være at finde ud af hvor det løber hen. Er der en skjult brønd under fliserne et sted? Kloaktegning?

Og finde ud af hvad det der dræn slange laver. Det giver ikke rigtig nogen mening at det stikker op der, med mindre det er tiltænkt som en slags spulemulighed for omfangsdræn. Men stadig lidt underligt

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 21-05-2026 07:20:03

Første step må være at finde ud af hvor det løber hen. Er der en skjult brønd under fliserne et sted? Kloaktegning?

Og finde ud af hvad det der dræn slange laver. Det giver ikke rigtig nogen mening at det stikker op der, med mindre det er tiltænkt som en slags spulemulighed for omfangsdræn. Men stadig lidt underligt

Det løber til en faskine i haven nedenfor. Vil tro røret går 4-5 meter lodret ned og knækker så og løber ud imod haven. Lod vandslangen løbe lidt deri i går og det ser ud til at tage fint fra.

Jeg har drejet drænslangen 90 grader for at kunne komme til at se hvad der foregik under. Den lå med svagt fald parallelt med fundamentet.

Var nede at se i skuret i går mens det regnede og de nederste skift i hjørnet var tydeligt fugtige, så det må næsten komme ind nedefra gennem fundamentet eller bagfra?

Hvis der ikke står blankt vand på belægningen der har kontakt med muren kan det næsten kun stamme fra det nedløb, ville overveje at få en kloakmand ud til at inspicere rør + dræn med kamera, kunne jo godt være en samling der er skredet.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis