Afbryder til solceller

Hej hos LDS.

Jeg er ved at installere solceller på min campingvogn. 400w
Jeg vil sætte en afbryder imellem solceller og ladecontrolleren og vil dertil bruge en automatsikring til DC, så der kan afbrydes ved service og reparationer.

Automatsikringen er vist på medsendte fotos.

Mit spørgsmål er mht tilslutningen, og som jeg læser diagrammet trykt på sikringen, så skal plus fra panelerne monteres i terminal 2 og minus i terminal 4. Derfra videre til ladecontrolleren med plus fra terminal 1 og minus fra terminal 3.

Det betyder at tilgang fra solceller ind i bunden af sikringen og afgang til ladecontrolleren fra toppen af sikringen.

Er dette rigtigt forstået ?

Med venlig hilsen og på forhånd tak.

Thorkil
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan godt forstå at du spørger. Det lille diagram ser helt forkert ud. Der ser det ud som strømmen krydses i afbryderen. Den måde du beskriver lyder mere rigtig end det lille diagram.

Med en afbryder er det ligegyldigt om strømmen kommer ind foroven eller for neden. Det er også ligegyldigt, hvilken er minus og hvilken er plus. Men det er ikke ligegyldig om plus og minus kommer rigtigt igennem afbryderen, til de rigtige terminaler på ladecontrolleren.

Jeg havde helt sikkert testet med et måle instrument.  
Hvorfor vil du have afbryder på  ???????

"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg havde tænkt mig først at tilslutte solcellerne på 2 og 4, aktivere sikringen og så derefter måle og checke polariteten, så jeg er sikker på at få rigtig polaritet ind i ladecontrolleren.

Jeg ønsker en afbryder af flere grunde:
Dels ved opstart af anlæg, hvor ladecontrolleren først skal tilsluttes batteriet og komme op at køre.
Dels vil jeg kunne afbryde når campingvognen skal i Vinterhi samt ved service og reparationer.
Med sikringen i “on”, har jeg nu prøvet at måle om der var gennemgang fra 2 til 3 og fra 4 til 1, og det var der ikke. Kun gennemgang fra 2 til 1 og fra 4 til 3.
semiprof skrev den 20-05-2026 12:59:25

Med sikringen i “on”, har jeg nu prøvet at måle om der var gennemgang fra 2 til 3 og fra 4 til 1, og det var der ikke. Kun gennemgang fra 2 til 1 og fra 4 til 3.

Diagrammet viser gennemgang mellem 1 og 2 (brug den til +) og gennemgang mellem 3 og 4 (brug den til -).  Du har valgt en sikring på 63 A. Den er godt nok stor til en campingvogn. Du kunne have valgt en topolet afbryder.

fase
Annonce
Jeg købte den faktisk som en DC afbryder til mindre solcelleanlæg, så meningen var ikke anden sikkerhedsfunktion end manualet kan kunne afbryde og tilslutte ved opstart/nedlukning samt evt rep og service mellem cellerne og controlleren.
 Tænker du ikke at den burde kunne klare dette ?

Det kan den sagtens. Til et 400Wp solpanel vil sikringsdelen aldrig blive brugt, og det er reelt blot en billig afbryder, der kan monteres på en DIN-skinne. 
Men vil der ikke stdig kunne opstå en lysbue ved betjening, og gør det her en forskel om tilgang fra panelerne kommer ind i bunden eller i toppen?

Panelerne yder ca 50 v og 10a.
Afbryderen er beregnet til at bryde 1000 V DC, så dine 50 V DC er ikke noget problem. Du monterer bare tilgangen i de nederste klemmer og dermed afgangen i de øverste klemmer.

fase
Tak for jeres hjælp.
Nu er alt snart klar til at gå i drift og selv solen spiller også positivt med 👍😊
Fortsat god sommer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis