Gulvvarme i eksisterende trægulv

Vi vil gerne have lavet gulvvarme i vores stue. Der lægger nu træbrædder i fuldlængden oven på bjælkerne i gulvet. Trægulvet er 22mm tykt. Mit spørgsmål er om man kan fræse riller i trægulvet og så lægge varmefordelingsplader i og så gulvvarme slanger? 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad har du tænkt, du vil lægge som gulv ovenpå  det nuværende gulv med gulvvarmeslangerne? 
Har du overvejet at tage gulvet op og lave gulvvarme i bjælkelaget?

fase
Du skal også have nogle varmefordelingsplader, ellers kan det knibe med at få varme nok på.
Den klassiske måde er at bruge høvlet forskalling varmefordelingsplader.

Vi prøver igen, i morgen --
Det kan du ikke. Det er den mest tåbelige løsning jeg længe har hørt.

Beklager: Jeg er stavenazist hvor formuleringen er afgørende for et brugbart svar. Der lægger ikke et trægulv. Der ligger et nuværende trægulv.

Gulvvarme i trægulve skal altid og ubetinget lægges under trægulvet med varmefordelings løsning som der er utallige forslag på.

Hvordan havde du forestillet dig varmeslangerne skulle fordele varmen uden voldsomme revnedannelser fra overfladen?

Det kan ikke lade sig gøre.  
Det er meget svært at fræse så mange riller i trægulv.
Når du lægger nyt gulv henover, så bliver det højere så døre kan ikke åbnes, eller du træder nedad når du skal ud til næste rum.
Der skal god isolering under.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Velkommen til LDS, Magny.

Rantzau: Dit svar er over stregen. Læs de tre første punkter i ordensreglerne: Vi taler ordenligt, Der er ingen dumme spørgsmål (man spørger jo for at få hjælp) og ingen kommentarer vedr. stavning. Du har bingo på alle tre her og det er ikke fair overfor en ny bruger af forummet der rækker ud for at få hjælp.

Mvh. AllanE
Annonce
Det er taget til efterretning Allan.

Jeg så bare for mig et katastrofalt resultat. Derfor trak jeg i nødbremsen. Trådstarter må hellere blive sur på mig i stedet for at ødelægge et gulv.
Er enig med Rantzau. 

Magny laver du sjov med os læser, eller hvad?  

AllanE: Ordensreglerne beskriver ikke specifikt hvordan man bedst fraråder en "Trådstarter" i at begå Tåbeligheder.

Det "Magny" vil prøver at gøre er jo i princippet at save den gren over han selv sidder på.

Når man vil fræse riller for f.eks. til ø16 eller ø20 mm varmeslanger i et eksisterende 22 mm bræddegulv, som bliver båret af bjælker, så er der stor risiko for at gulvet mister sin bæreevne og braser sammen, med stor fare for liv og eller lemmer. 

Magny prøv lige at revurderer hvad du ønsker, evt. med skitse af hvordan dit nuværende gulv er opbygget.
Gulvet braser jo ikke sammen ,men at fræse er  alt for omstændigt skulle  man gøre noget skulle man jo køre et spor med en rundsav i hver anden bræddesamling  og derefter varmefordelingsplader slanger og endeligt gulv. Men det bliver meget omstændigt og så er der jo spørgsmålet om isolering og den større gulv højde men jeg forstår da godt trådstarters tanker. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis