Hjemmebatteri uden solceller?

Af forskellige årsager har vi fravalgt solceller men har jævnligt tænkt på at få installeret et hjemmebatteri. Som kunde hos Andel Energi har vi modtaget en reklame om tilbud på etablering af et hjemmebatteri på 10,2 kwh, formedelst den nette sum af 64.999 kr. eller 688 kr/md i 10 år (incl fragt, standardinstallation, test og vejledning).
Vi bruger ca 8.500 kwh årligt (vi har kun el og ældre hus) og med det forbrug skulle vi kunne spare 3.900 kr årligt på de første 3.500 kwh, men alså ingen besparelse på de sidste 5.000 kwh.
I de sidste 3 år har vi brugt 1000-1200 kwh i hver af de 2 koldeste vintermåneder, svarende til lidt over halvdelen af forbruget i "den lunkne årstid".
Tilbuddet fra Andel Energi virker ikke specielt tillokkende... men hvad vil egentligt være bedre og hvordan skal det lige regnes ud?

Med venlig hilsen
Bjarne

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du investerer ca. 65000 kr. og forventer at spare 3600 kr. om året. Mon det så ikke vil tage godt 16 år at forrente de 65000 kr.
65000kr./ 3900 kr årligt = 16,66 år

fase
"Tilbuddet fra Andel Energi virker ikke specielt tillokkende..."

Med venlig hilsen
Bjarne

Hvis du skal betale 688 kr/måned, så  det er 8256 kr årlig. Det vil du MÅSKE give en besparelse på 3900 kr årlig.
.Og tager du den simple så er "måske" 3900 årlig altså 39.000 kr på 10 år og det koster 65.000 kr. Så det er meget sandt som du selv siger " ikke tillokkende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Normalt siger man at man kan købe LFP celler for ca. 500 kr/kWh. Så hvis der er 10 kWh ==> 5000 kr.
Der til er der styring på minimum et par tusinde kr + elarbejde.

Tænker at Andel Energi nærmest har røverpriser !!!

Måske var det billigere at købe en brugt el-bil. Den har vel 50 kWh batteri for samme pris !
Som du skriver, ikke tillokkende.
Spørgsmålet er så om man synes man får noget merværdi ved at have et batteri, som så opvejer en årlig merudgift.
Der synes jeg ikke rigtig de får solgt det så godt.
Tryghed ved strømudfald….hmmm…det er sgu sjældent det sker.
Nem installation….det er da nemmere hvis man ikke installere noget:-)
Hvis de kunne sælge det med 2-3 ladestationer der kunne lade elbiler med god hastighed, kunne der måske være en argumentation forudsat at man havde det behov

Bare kald mig BBB 
Annonce
Heller ikke sikker på at et hjemme batteri kan virke uden at strømnettet virker. Kan godt forstille mig at der skal være størm i nettet for at du kan få 50 Hz så batteriet er synkroniseret med nettet.
Alternativt skal man køre batteriet som en ø, og så have dedikerede stikkontakter, RCD m.v.
Man bør generelt ikke bruge beregningerne, fra dem der sælger varen, andet end en indikation af hvad det kan blive, hvis alt er optimalt. Da der også skal regnes med renter, vil en besparelse på 6% af investeringen på et produkt med begrænset levetid, ikke på nogen måde regnes for en god investering.

Nu er der ikke nogen el-afgift af betydning, men kommer den tilbage med de samme regler som sidste år, vil et batteri der kan sende strøm tilbage på nettet, gøre at man ikke kan få afgiftsrefusion. Altså en forøget omkostning på cirka 1000 kr pr 5000 km kørsel i elbil.  

En standard installation vil gøre at batteriet ikke vil virke ved strømudfald. Hele husets el skal adskilles fra nettet, hvis batteriet skal virke ved strømudfald. Elles vil det blot forsøge at send al strømmen ud på nettet til naboerne. 

@Thomas_Mygind Det er ikke blot et batteri, men også godkendt inverter og lader med automatisk styring afhængig af forbrug og aktuelle priser. 
S. Fabrin skrev den 19-05-2026 22:05:06

Du investerer ca. 65000 kr. og forventer at spare 3600 kr. om året. Mon det så ikke vil tage godt 16 år at forrente de 65000 kr.
65000kr./ 3900 kr årligt = 16,66 år

Så "godt" er det ikke engang. Selv hvis trådstarter havde pengene hjemme under hovedpuden giver det en tilbagebetalingstid på 18,05 år. Skal de 65.000 kr enten lånes, eller tages fra en investeringskonto med f.eks. 5% i rente giver det en tilbagebetalingstid på 47,8 år. 

Selvbygger med stort S. 
Tak for jeres indlæg!

I mellemtiden fik jeg et andet tilbud på både et 10 kwh batteri og et 15 kwh system. Dette tilbud var ca 20% dyrere (!) men ved at beregne en fortjeneste på tibagesalg blev installationen betalt på under 6 år og derfra var det ren profit.....

Som jeg ser det, kan jeg købe et AEG 10 kwh batteri med BMS for ca 21.500 + 6-8.000 til en inverter  + X.000 til installationen ~ ca 40.000 totalt (?). Vil man selv rode med batteri/BMS installationen kan der nok spares 5-8.000 så hele festen kommer til at ligge på ca halvdelen af Andel Energis tilbud.

Jeg har søgt efter et komplet "byggesæt" med afprøvede komponenter men det er åbenbart kun tilgængeligt på den anden side af grænserne <suk>.

Med venlig hilsen
Bjarne

Jeg kender ikke tilbage salgs pris fra batteri, men fra solceller giver det stort set ikke noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis