Min nyindkøbte vandtætte stikkontakt

Dette er blot information om min nyindkøbte vandtætte stikkontakt.

I sommerhuset gik HFI-relæet gik efter et kraftigt regnskyl. Jeg er overbevist om at stikkontakten til min robotplæneklipper var årsagen. Den er ikke særlig vandtæt, når stikproppen er i.

Jeg har lige købt en stikkontakt, der beholder tætheden, selv med stikprop i. Jeg har ikke fået den monteret, så dette er blot lidt om hvordan den ser ud. Den sælges flere forskellige steder, men forhandlerne giver ikke ret meget forklaring.

Den er kraftigt lavet og kvaliteten virker på linje med LK. Den er slet ikke som de billige fra Harald Nyborg. Skrueterminalerne er meget kraftige. Ledningsstumpen på billedet er 1½ kvadrat. Jeg tror man kan få 10 kvadrat i uden problemer. Der er plads til både lige og vinkelede stikpropper under låget. Låget kan holde sig selv oppe og låsemekanismen virker kraftig.

Den er meget stor. Underlaget er 110x110 mm. Med lukket låg er dybden 100 mm. 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder interessant, men har ikke nogen gæt   . Fabrikat, type, evt. link? Mvh Ole
Den findes vidst i flere mærker

Inf vægstik
Og
BG Nexus Storm vejrbestandig stikkontaktboks

Den ser fornuftig ud, men det er sjældent et godt tegn at der ikke er nogen former for datablade eller producentanvisninger hos dem der sælger dem. Det kunne i mine øjne tyde på det er noget kineser uden dansk godkendelse.

Selvbygger med stort S. 
https://docs.rs-online.com/1495/0900766b81586e9f.pdf

Der er et datablad på første link jeg fandt på navnet. Hvorvidt dét er et godt/skidt datablad har jeg intet belæg for at vurdere. Jeg er ikke elektriker. Til gengæld er jeg træt af LKs pauvre udvalg af udendørs dåser til hampre priser.   
Den kom i en æske uden noget produkt navn. Et typisk kinesisk produkt hvor enhver kan sætte deres eget navn på. Der var en stor mærkat på æsken med mange oplysninger, men ikke alt giver mening. Der står at deres repræsentant i EU er KD Europe i polen. Jeg har selv købt den fra et af de store firmaer, der sælger direkte fra Kina.

Som nævnt syns jeg at den ser fornuftig ud. Den virker kraftig. Det største problem efter min mening er størrelsen, den tager næsten 4 gange så meget vægplads, som en almindelig 1-modul stænktæt stikkontakt. Det er ikke sikkert at jeg har plads til den, hvor den nuværende stikkontakt er.  

Annonce
HrT skrev den 19-05-2026 08:36:01

https://docs.rs-online.com/1495/0900766b81586e9f.pdf

Der er et datablad på første link jeg fandt på navnet. Hvorvidt dét er et godt/skidt datablad har jeg intet belæg for at vurdere. Jeg er ikke elektriker. Til gengæld er jeg træt af LKs pauvre udvalg af udendørs dåser til hampre priser.   

Det er i hvert fald ikke den model den gode ven har monteret da den er til UK stikpropper den har dog tilsyneladende en Engels godkendelse. Jeg er dog fuldstændig enig med dig i priserne på LK opus 74 er helt til grin.

Selvbygger med stort S. 
De laver den til forskellige standard stik. Jeg valgte Schuko. Der kan den også fås i de samme version som de engelske, men også med glimlampe eller USB. Æsken er mærket både med CE og UK-CA (Brexit-CE).

De traditionelle danske stiktætte stikkontakter er ikke egnede til kontinuet brug. De er nok fra en tid, hvor det var utænkeligt at bruge el-apparater i regnvejr.

Jeg gav cirka 90 kr for den. Man kan sagtens finde en dansk leverandør, hvor prisen stadig er under LK's.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis