Støbning af nyt gulv.

Hej LDS

Jeg søger råd om korrekt tilgang.
Jeg har fjernet et gammelt betongulv, gravet ud, og påtænker en opbygning der hedder:
15cm nøddesten som kapillærbrydende lag
30cm EPS isolering
10cm beton

Mit spørgsmål er så vedr. regnvandsrøret (angivet med rød på billedet). Hvordan skal det ligge i lagene?
Skal jeg lave det sådan, at det er begravet i en rende af nøddesten?
Eller skal røret ligesom skære igennem lagene, efterånden som det falder fra den ene ende af rummet til den anden ende?

Eller er der en helt tredje og mere korrekt løsning?

​Det er ikke muligt at grave røret længere ​ned, da det så ikke vil have korrekt fald til brønden.

Mvh Michael
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I henhold til fabrikanternes anvisning, er det normalt ikke nødvendigt at bruge kapillærer lag, i form af nøddesten, når du er oppe i f.eks. 300 mm EPS isolering.

Såfremt du alligevel vil bruge nøddesten bør du have filt imellem nøddesten og EPS isoleringen, således at EPS isoleringen ikke, over tid, trykkes ned i nøddestenene og derved hele gulvet synker.

Min anbefaling vil være, brug hellere sand/grus som afretningslag, samt mere isoleringstykkelse når du har gravet så langt ned.
Hvis du kan gå kloakrøret ned under isoleringen, vil det helt klart være lettere end at gøre plads til det i isoleringen. Kloakrør skal ligge i sand.

Søren O
Ud fra fotoet ser det ud til at du har væsentlig større fald end minimumskravet på 1 cm/meter. ?

Som Søren O er inde på, så er det ikke "lige efter bogen" at lægge den form for rør (kloak- ell. regnvands rør) i nøddesten.

Når det gælder inde i huset, er det ganske normalt at kloak- og/eller regnvandsrør også ligger i isolering.
Der er et fald på 1cm pr. Meter. Billedet snyder måske da det er taget med vidvinkel :)

Så det er bedre at lave en ‘rende’ med sand og placere røret deri?
Ja de skal ligge i sand, og nej det er ikke noget du må lave selv, snitflade for al kloak er ved overkant gulv.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Det er lidt svært at se, men “mister/spilder” du ikke en del fald igennem de bøjninger?

Bare kald mig BBB 
Betragtes kloak og regnvand som det samme, ift. at lave det selv?
Mig bekendt må du godt selv lave regnvandsafløb, hvis så i fald det holdes på egen grund via/i "faskine".
Det kan lægges i isolerings lagene, og brug mere isolering i stedet for nøddesten.
Ja der er lidt tilskærings opgave, men røret skal jo være der. Som Big Bam Boo hentyder til ville jeg gå den skrå vej direkte fra det lodrette rør og hen til hvor det går igennem sokkel under døren. Der er ingen grund til at det løber parallel med muren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis