Valg af fuge i murværk

Vi har et hus fra 1962. Fugerne i facaden trænger en håndfuld steder til at blive fikset. Vi vil spot fuge denne sommer med henblik på den hel store tur næste sommer. 

Jeg har købt Weber Cempexo Universalmørtel fra jem og fix men er i tvivl om denne kan bruges? Nogle bud på hvilken type fuge jeg bør bruge her for at ramme nogenlunde ens? (alternativt må det gå med en anden fuge da vi som nævnt omfuger hele facaden næste sommer).

Ved læmuren er der flere steder store løse klumper, så ​har forstået det ​det som at der er cement i.

Tillægsspørgsmål: Er det sådan at mursten har navne som man kan slå op online? Vi får formentlig brug for et par nye mursten da læ muren er ret medbetaget.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine sten og fuger ligner mine.
Her ramte j&f faktisk meget godt.
Der er et navn stemplet ind i mine top/bund. Husker desværre ikke hvad der står. 
Men det er noget nær umuligt at genskabe den samme ​farve igen. Et par huse i området har forsøgt uden held. De er nu alle pudset op.

Nope, huskede galt. 
Det står på den ene ende.
Ratz skrev den 15-05-2026 16:52:04

Dine sten og fuger ligner mine.
Her ramte j&f faktisk meget godt.
Der er et navn stemplet ind i mine top/bund. Husker desværre ikke hvad der står. 
Men det er noget nær umuligt at genskabe den samme farve igen. Et par huse i området har forsøgt uden held. De er nu alle pudset op.

Bliver nød til at spørge dumt... hvad er j&f du har ramt godt med? Altså Universalmørtel fra jem og fix?

Vi har nogle løse sten liggende rundt på grunden fra tidligere ejer. Kan være jeg kan kigge efter et stempel og så lede efter brugte mursten (hvis de kan findes). Jeg tænker netop også på at det hurtigt bliver meget synligt hvis man forsøger at sætte nye sten ind, og vi har intet ønske om at pudse vores flotte mursten op :)

Jeps sorry det var selvfølgelig Weber Cempexo Universalmørtel der ramte farven pænt. 
At forsøge sig frem er en langsommelig proces. Det tager mindst et par dage før det tørrer og man kan se den endelige farve.
Ratz skrev den 15-05-2026 17:05:38

Jeps sorry det var selvfølgelig Weber Cempexo Universalmørtel der ramte farven pænt. 
At forsøge sig frem er en langsommelig proces. Det tager mindst et par dage før det tørrer og man kan se den endelige farve.

Tak for det, jeg må prøve mig frem med noget j&f 

Annonce
Det kan være dårligere andre steder, men billeder viser en meget fin mur som overhovedet ikke trænger til omfugning.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 15-05-2026 23:13:29

Det kan være dårligere andre steder, men billeder viser en meget fin mur som overhovedet ikke trænger til omfugning.  

Den er generelt i forfatningen som vist på billederne (med undtagelse af 2 trappe-sætningskader), så kan være vi skal overveje kun at fikse de enkle steder. Det irriterer mig bare hvis man kan se en forskel i fugen efter en reperation. Det er primært læmuren som er i meget dårlig forfatning. Der starter vi med at teste noget universal mørtel

Det irriterer mig bare hvis man kan se en forskel i fugen efter en reperation. Det er primært læmuren som er i meget dårlig forfatning. Der starter vi med at teste noget universal mørtel

Så vil du være bedre tjent med at vente til du har tænkt dig at fuge hele sektionen om, istedet for kun at lave pletvise reparationer. Det er meget vanskeligt at få en ny fuge til at ligne noget gammelt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Så ville jeg starte med læmuren. Det er en stor opgave at om fuge et helt hus. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis