Montering af rem til overdækning

Hvad er der af holdninger til fremgangsmåde for at montere en rem til spær der går over de to venstre glaspartier. Det skal holde 30 m2 termotag (med sne) med hjælp fra to endestolper.

Bonusspørgsmål:

Der er ikke rigtig plads til at hvile spær på rem. Hvordan undgår jeg bjælkesko?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Jeg går ud fra at du vil lave overdækket terrasse, og så anbringe en rem hen under tagrende som skal bære spærene til terrasse tag. 
1. Du kan bruge vinkler, så ses de ikke under spær.
2. Det kan også holde med dyvel metode. Du borer 20 mm hul ind i remmen og tilsvarende i endetræ på  spær. Dyvel er så et stykke kosteskaft. Det limes, sættes  sammen og holdes så også på plads med 2 stik skruer. Altså en skrue fra hver side som skrues skråt ind i spær og ind i rem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak for svar Erik.
Gode ideer som jeg vil søge videre på.

Det er helt korrekt forstået at jeg påtænker en rem under tagrenden. Vi taler ca 6500 mm.

Min primære bekymring er hvorvidt de to overliggere udgør et problem ift hvor jeg skal placeres skruerne i muren.

Det er nybyg (HusCompagniet). Blødstrøgne mursten med funktionsmørtel.
Der er ingen problem i skrue placering, i forhold til overligger. Du borer igennem din overligger med f.eks. 9 mm bor, og borer ind i stenen med 8 mm murbor, stopper rawlplug i hullet, sætter sætter skruen i, banker videre til plugs sidder inde i muren. Altså når skruen mangler 25-30 mm i at være inde. Så begynder du at skrue.
Vil du hellere bruge karm skruer skal det være dem med hoved på. Så skal du ikke bruge plugs. Her bruger du 7 mm i træet og 6 mm i mur. 
Det er for at skruen vil trække træet ind imod muren.
Det rammer sikkert i 3. skifte fra oven. Hvis du rammer øverste skifte, kan mursten gå løse når man borer i dem, og holdbarheden er heller ikke så stor 

Hvis du ikke vil bore i dine mursten, kunne du også fæstne overliggeren, med nogle beslag som du skruer på siden af dine spær.
Vægten af dit tag skal nok presse overliggeren ind mod muren, eller du kan give den nogle skruer der også..

Jeg lavede noget lignende, jeg brugte rustfri gevindstænger, og forankringsmasse og borede ind i murstenene, for ikke at risikere de revnede, der er jo en lille risiko hvis man bruger noget der ekspandere, som rawpluks, og bor med et nyt skarpt bor uden slag i murstenene så er der ikke risiko for de går løse.

Jeg vil anbefale du får taget ind  under tagrenden og helt ind mod muren, så er der ikke risiko for der kommer vand ind.

Jeg lavede det sådan her, gevindstængerne med møtrikker er undersænkede og lukket til. (jeg skar gevindstængerne over helt plan med møtrikkerne da det hele var spændt fast)

Vi prøver igen, i morgen --
Tak igen for svar. Det giver lidt ro i maven.

Jeg har ikke noget imod at bore i mursten til noget så permanent.

Havde dog en bekymring om hvorvidt mursten over vinduer var tilpas stærkt forbundet til indermuren. Men det lyder jo til ikke at være et problem.

Den ene side af taget er også mod en mur. Ville i nøjes med en stolpe til yderste hjørne og fæstne det inderste spær til muren?

Af mangel på viden har jeg indtænkt en stolpe tæt mod væggen, men måske dumt?
Annonce
Ved nærmere eftertanke er det jo nok nærmere remmen der skal hvile på muren. Men igen ved jeg ikke om det er smart og hvordan man fordeler (træk) belastningen fra denne.

Arbejder mest på intuition her så tilgiv min uvidenhed.
Remmen bliver jo 5,5 m så det skal være noget at af en moppedreng hvis den kun skal understøttes i enderne. Her får du så ret lav højde at gå ud under. 
Men du kan jo lade første og sidste stolpe stå 0,5 m inde, og så en i midten. Så er spændet 2,25 m og det er jo noget helt andet. 

Jeg ser også på en 100x200 limtræ. Det er måske lidt grotesk. 

Ender på 200 cm højde at gå ud under. En midterstolpe er måske vejen frem for at få lidt mere.

Regner med at den inderste stolpe skal være "en halv stolpe" der fæstnes på den anden mur. Håber det ikke er for ondt ved min mur.

Ellers har jeg efterhånden en ok plan/tegning (har den desværre ikke på telefonen) :⁠-⁠). 

God aften.
Med fald på taget, lange spær ( høje) og hvis de ligger over remmen ( for at få udhæng ) Så kan jeg ikke forstå at du får 200 cm under remmen. 

Jeg undskylder de misvisende mål på billedet som er muren og ikke overdækning. Skal sige at jeg kun ser på limtræ.

Taget bliver 6,7 (rem) x 5 (spær) meter 

Spær sidder ca 258 cm oppe. Har ikke plads til at hvile spær over rem på mur, så det bliver bjælkesko.

20 cm spær - 5 cm sadelhak + 20 cm rem = 35 cm

258 - 35 = 223

Minimum hældning er 3 cm pr. meter på Rias termotag. Det er 15 cm minimum på 5 meter.

Medmindre jeg er helt væk?

Har meget kig på denne artikel til inspiration:
https://goerdetselv.dk/terrasse/overdaekket-terrasse/laeg-tag-paa-terrassen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også