Hvilken returventil på gulvvarme?

Hej

Jeg har en returventil, hvor stiften ikke popper op igen - jeg har forsøgt at motionere.

Kan det passe, at det er denne ventil jeg skal købe? https://vvs.dk/varmesystemer/gulvvarmesystemer/megatherm/megatherm-tilbehoer/megatherm-ventil-topstykke-til-rbm-fordelerroer-vvs-nr-404859100

Og skal jeg tømme anlægget for vand, eller kan jeg nøjes med at lukke for kredsen? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser rigtigt ud med ventilen.
Du skal have trykket af hele gulvvarmekredsen, før du kan skrue ventilen ud. Er du så heldig at der er afspærringsventiler på både fremløb og retur til gulvvarmesystemet, lukker du bare der. Ellers må du tagd trykkeg helt af anlægget. Sidder fordelerrøret et sted der kan tåle lidt vand, ville jeg ikke tømme anlægget for vand, blot hurtigt skifte ventilen.

Søren O
Har du prøvet at skrue den del, der holder stiften, ud og motionere membranen under med en stump genstand. Selve delen med stiften kan du smøre med ledt olie så den kan bevæge sig.

fase
S. Fabrin skrev den 14-05-2026 10:51:56

Har du prøvet at skrue den del, der holder stiften, ud og motionere membranen under med en stump genstand. Selve delen med stiften kan du smøre med ledt olie så den kan bevæge sig.

Ja, den inderste møtrik har jeg haft ude. Stiften sidder fast i den tilbageværende del - så jeg kan ikke komme til fjeder etc.

En ventil  på et fordelerrør har en gennemgående stift og ingen membran man kan påvirke , så jeg tænker byt til nyt.

Jeg kunne godt finde på at komme et par dråber syrefri/symaskine olie på stiften og trække stiften op med en tang for at se om det så virker. Hvis det virker, så ville jeg  gentage øvelsen et par gange for at få smurt stiften i hele længden. Hvis det ikke virker, skal du skifte til den, du har foreslået.

fase
Tænker det er bedst at tage trykket af anlægget - og så tage ventilen af med en topnøgle, og skifte til ny ventil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis