Reparation af væg efter nedtagning af køkkenfliser

Hej! Hvad er jeres anbefaling til at rette op på denne væg?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du har fået elinstallationen på plads. Pudser du væggen med kalkmørtel med måske en sjat cement i 12:1 mørtel og cement.

fase
Hvis du har screenet for asbest og den er negativ og du ikke skal have flyttet andet nu du er i gang so kan du lappe det hele som fabrin skriver. du kan også nedbryde mere men det kan nok ikke betale sig. 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Der er næppe asbest i den gamle spanske væg, og det er jo lidt sent at få undersøgt for asbest, når nu pudsen er fjernet. Få nu væggen pudset op og kom videre.

fase
S. Fabrin skrev den 14-05-2026 18:43:36

Der er næppe asbest i den gamle spanske væg, og det er jo lidt sent at få undersøgt for asbest, når nu pudsen er fjernet. Få nu væggen pudset op og kom videre.

Det var henvendt til fliseklæben. Der stadig kanses noget af så vidt jeg kan se. Sanering og rengøring er aldrig for sent. Og lukker man det inde er det jo blot en "tisse i bukswerne" løsning

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Når pudsen er taget ned, er der sikkert ikke mere asbest tilbage på muren.

fase
Annonce
Det var dog utroligt som spøgelser stadig huserer.

Trådstarter er helt klar i mæglet - der skal nu skrues den anden vej. 

Med andre ord er forarbejdet gjort, så det er meningsløst at screene for noget der for længst er bortskaffet.

Gør som Fabrin anbefaler. Træk de nødvendige kabler og puds efter med en ”Amerikaner” (Et kort pudsebrædt i stål).

Jeg bemærker at hovedparten at trådvævet som underlag er intakt, så jeg ser ingen grund til at tilsætte cement til pudsen.

Selv rørvæv der blev opsat da Ruder Konge var Knægt, kan blødgøres med vand, Lad vandet virke en tår øls tid til det er tilstrækkeligt blødgjort så du kan pudse væggen færdig uden fortidens spøgelser (asbest) forstyrrer arbejdet.

Super, tak for alle svarene :)
Rantzau skrev den 14-05-2026 20:54:16

Det var dog utroligt som spøgelser stadig huserer.

Trådstarter er helt klar i mæglet - der skal nu skrues den anden vej. 

Med andre ord er forarbejdet gjort, så det er meningsløst at screene for noget der for længst er bortskaffet.

Gør som Fabrin anbefaler. Træk de nødvendige kabler og puds efter med en ”Amerikaner” (Et kort pudsebrædt i stål).

Jeg bemærker at hovedparten at trådvævet som underlag er intakt, så jeg ser ingen grund til at tilsætte cement til pudsen.

Selv rørvæv der blev opsat da Ruder Konge var Knægt, kan blødgøres med vand, Lad vandet virke en tår øls tid til det er tilstrækkeligt blødgjort så du kan pudse væggen færdig uden fortidens spøgelser (asbest) forstyrrer arbejdet.

Selvfølgelig giver det mening at screene så man kan sanere korrekt. Oprydningen/fhernelse af fibre or forberedelse på fjernelse eler indkapsling er en stor del af saneringen.

Så kan man også reducere de potentielle juridiske konsekvenser ved ikke at følge lovgivningen.

For sletikke at tale om at beskytte både OP, boligens andre beboere, naboer og miljø

Jeg har nu banket den løse puds ned, fjernet den løse puds og støvsuget rummet og oprettet et spørgsmål i  LDS om, hvordan jeg kommer videre. Hvordan skal jeg nu få undersøgt, om der er asbest i den fjernede puds? Det er jo lidt sent nu pudsen er borte. Er det nu muligt at få lavet en analyse for asbest? Kom nu tilbage til virkeligheden.

fase
S. Fabrin skrev den 15-05-2026 11:19:10

Jeg har nu banket den løse puds ned, fjernet den løse puds og støvsuget rummet og oprettet et spørgsmål i  LDS om, hvordan jeg kommer videre. Hvordan skal jeg nu få undersøgt, om der er asbest i den fjernede puds? Det er jo lidt sent nu pudsen er borte. Er det nu muligt at få lavet en analyse for asbest? Kom nu tilbage til virkeligheden.

Der er ikke asbest i pudsen. Eller i hvertfald kun med lav sandsyndlighed.
På billederne vises alle de gamle fliser så det ville være oplagt at få det gjort. Men kan jo være OP også har sikret sig at der ikke er asbest så han gerne må fjerne det hele selv. Men mange river ukritisk ting ned i gammelt byggeri selvom det ofte ikke er lovligt eller sikkert.

Præcis. Det er nemlig vigtigt at komme tilbage til virkeligheden og forholde sig både til det sprøgsmål der stilles og de forhold billederne tydeligt viser.

Det er jo det forummet er til for. At hjælpe folk med deres spørgsmål og opgaver på en faglig korrekt(både håndværksmæssigt og sikkert) og iøvrigt lovlig måde.

Der hersker en generel holdning bla mange af lægmænd og håndværkere at når man først har fjernet det og støvsuget så er der ikke så meget at gøre. Men det er jo netop af denne grund strengere lovgivning er indført - fordi det langt fra er tilstrækkeligt og at den korrekte sanering betyder alt mh sikkerheden ved fx asbest.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis