Er den her ledning grå?

Hej!
Jeg er ved at sætte en simpel IKEA-lampe op med en blå og brun ledning.

Mit lampeudtag ser ud som på billedet. Er ledningen i skruen til venstre grå? 🤔

Hvis ikke den er grå, skal jeg så grave den brune ledning ud af loftet og samle den med lampeudtagets brune ledning? Tænker sort ledning måske er for mange volt til lampen?

Og nu vi er i gang - havde det ikke været bedre at samle de tre blå i en muffe?

Tak for hjælp! 😵‍💫
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For mange volt til lampen?
Få du hellere en elektriker til at hjælpe dig.
Selv stoler jeg aldrig på farver hvis der er flere end to. Et voltmeter koster ikke alverden.
​Højspænding kan slå ihjel 
Velkommen på LDS.
Normalt er den brune leder i fast installation med konstant fase. Hvis du slutter din lampe til den, kan du ikke slukke lyset i din lampe. Derfor skal lampen tilsluttes tændledning fra en afbryder, og 0. 0 er normalt de blå ledninger. Den brune fra din lampe skal således tilsluttes tændledningen som kan have diverse farver, men aldrig gul/grøn. Prøv at slutte blå fra din lampe til de blå ledninger i lampeudtaget, og den brune til en af de ledninger i udtaget der ikke er forbundet med noget.
I lampeudtaget sidder der terminaler med hver 2 huller. Ledningerne fra den faste installation samles i de store huller, og lampeledningerne monteres i de små huller. Dermed kan lamper tilsluttes og fjernes uden at skulle røre ledningerne i den faste installation. Det er en “uskik” at bruge samlemuffer i et loftudtag, når der er faste muffer monteret.

Søren O
Jeg har tilsluttet blå-blå og satsede netop på at den gråblå var tændledning, selvom jeg ikke kunne definere farven. Lampen virker som den skal nu.

Ift. den sorte ledning, så kan jeg læse mig til, den ofte er til 380V, hvilket min pære ikke behøver.

Jeg tænker dog at vente med at sætte mere op før jeg har mit multimeter. I følge anmærkningen på udtaget bør ledninger til venstre nemlig være N mens til højre er L. Begge er dog til venstre. I et andet rum er blå, rød og grøn sat på L-siden, mens hvid og brun er på N siden. Alt i alt tænker jeg derfor heller ikke, jeg bare kan stole blindt på farverne på ledningen - desværre ;-)

Tak for svar.
Du skal have bør fjerne så mange af af de løse samlemuffer, du kan. De brune  kan du montere i den enlige klemme ved siden af dobbeltklemmen. De sorte kan du montere i klemmen ved siden af. Det er en uskik at bruge løse samlemuffer et udtag med faste klemmer. 
Lampen forbinder du til det lille hul med de blå ledninger. Den brune fra lampen forbinder du med en af de sorte ledninger. Som Søren skriver, er de store huller til den faste installation og de små til f.eks. en lampe.

fase
Tak for fine mange svar! Jeg var dog kun i tvivl om farven på ledningen til venstre for den blå samt hvorvidt tre ledninger i én skrue var for meget.
 Jeg tjekker med et multimeter inden jeg sætter mere op, da jeg tænker ledningerne er sat “forkert” ift. anmærkningen i udtaget :-)
Hvis du har tilsluttet din udløbsroset til en lysgruppe vil der aldrig være mere end 230V mellem fase og nul.
Sort bruges også i lysinstallationer. I installationer til kogeplade, vaskemaskine eller andet tilsluttet f.eks. en 16A gruppe, vil der ofte være brun , blå, gulgrøn, sort og grå. Men så er de forsynede fra en tre faset gruppe og kommer i samme rør eller kabel.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis