Elektrikkerrør

Skal et flexrør ende i en dåse eller må det stikke ud ad væggen præcis hvor jeg skal have en væghængt lampe over et spejl i badeværelset?

På lampeproducenters hjemmeside er vist utallige elegante væghængte lamper uden synlig ledning. Tilmed med små monteringsplader der umuligt kan nå ud over en indmuringsdåse.
Hvad bliver løsningen her når der gerne skulle er par rawlplugs i?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal afslutte dit rør i en grøn indmuringsdåse. Du kan evt. afslutte med et lampeudtag og forbinde lampen til udtaget.
Kan du ikke vise et bilede af lampen?

fase
Tak for svar!
Havde dog håbet at kunne afslutte i rør…

Lampen kunne bl.a. være denne. På langt de fleste spots jeg kan finde kan skruehullerne ikke gabe over en dåse når der også skal være plads til en rawlplug. 

Måske lave det med kabel i stedet for rør?

/BOFH  

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 12-05-2026 14:20:33

Måske lave det med kabel i stedet for rør?

/BOFH  

Uanset om der bruges kabel eller rør, er det en overgang mellem fast installation og brugsgenstand.

fase
Dvs. at kun i gamle dage måtte man afslutte med et elektrikkerrør uden dåse?
Annonce
Ivan Flex skrev den 12-05-2026 19:19:49

Dvs. at kun i gamle dage måtte man afslutte med et elektrikerrør uden dåse?

Man kunne afslutte i en lampetdåse, der desværre ikke fås mere. 

fase
Jeg mener stadig man må afslutte direkte i lampen når det drejer sig om 1 rør/kabel. Jeg ser ingen udvedige lamper på væg som har udtag ved siden af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 13-05-2026 00:05:46

Jeg mener stadig man må afslutte direkte i lampen når det drejer sig om 1 rør/kabel. Jeg ser ingen udvedige lamper på væg som har udtag ved siden af. 

Du har ret i at man afslutter installationen i udvendige lamper i selve lampen, men så er der klemmer i lampen. Den lampe, der er tale om her, har, så vidt jeg kan se på hjemmesiden, ingen klemmer til forbindelse. Derfor er mit svar, at der skal afsluttes i en dåse af en art.

fase
Jeg gider ikke rode i paragraffer, det er der andre her der har mere glæde ved, men jeg ville afslutte direkte i lampen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 13-05-2026 07:09:49

ev elmand skrev den 13-05-2026 00:05:46

Du har ret i at man afslutter installationen i udvendige lamper i selve lampen, men så er der klemmer i lampen. Den lampe, der er tale om her, har, så vidt jeg kan se på hjemmesiden, ingen klemmer til forbindelse. Derfor er mit svar, at der skal afsluttes i en dåse af en art.

??

Lampen er da netop vist med faste klemmer i montageguiden som trådstarter har lagt op.

/BOFH  

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis