Udskiftning af brændeovn, adskillelse og samling af 45gr knækrør?

Jeg står og skal prøve at udskifte en eksisterende Morsø brændeovn med en nyere godkendt Asgård, som har samme diameter afgangsrør, 150 mm. Her søger jeg råd om, hvordan jeg får afinstalleret det eksisterende 45gr knækrør, helst sådan at røret kan bruges igen til den nye ovn, der har samme diameter.

Jeg har indsat foto af morsø ovnen og planlægger en Asgård, der kun er få centimeter højere. Er der mon nogen som vil dele gode tips og råd til nænsom adskillelse, så jeg kan fjerne Morsø ovnen og erstatte den med den nye, tak? Jeg tror, det handler om at trække ovnen udad og afgangsrøret ud af skorstensbøsningen  samtidigt...

Er jeg heldig, kan jeg nøjes med at afkorte afgangsrørets bund med en vinkelsliber, men jeg er i tvivl om adskillelse og hvordan jeg tætner, når jeg samler afgangsrøret påny. Er pakningssnor/garn mon det rigtige eller fylder det for meget?

Tusind tak for hjælpen.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har jo sådan set svare selv, du trækker den gamle ud samtidigt med at du lirker røret fri i skorstenen. Så sætter du den nye ovn ind og sætter det gamle rør på og skubber ind til skorstenen og måler hvor meget det er for langt og det skærer du af. Så skubber du ovnen og røret på plads og tætner med pakkesnor. 
Mange tak perhans! Jeg har ingen erfaring, så dit svar er en stor hjælp, tak. 

Håber det går fint med at få ovn og rør frigjort.

Jeg har pakkesnor, der passer til Morsø ovnens låger liggende som reserve. Passer det mon også til at tætne rørafgang fra ovn og tilslutning i skorstenen, eller skal jeg her have fat i en bestemt tykkelse? Jeg har forståelsen af, at man "limer" paksnor på plads. Nogle nævner også, at man kan tætne med ovnkit. Jeg er lidt i tvivl om, hvad der er nemmest og bedst at arbejde med...
Jeg ville starte med den pakkesnor du har og se om det virker tæt når du stopper den ind langs kanten på røret. Jeg har ikke brugt ovnkit på min ovn, og den har nu holdt tæt i 23 år.
Alletiders, mange tak. 
Brug pakkesnor som Perhans anbefaler.

Ovnkit binder meget hårdt på metal, så eventuelle reparationer senere bliver meget bøvlet. Pakkesnor til dit projekt holder mindst lige så godt som ovnkit.

Annonce
Når du stopper/banker pakkesnoren ind så sæt en kile imellem i modsatte side som du starter., og start midt på snoren, og gå til begge sider. Når du ​så når kilen fra bege sider fjernes den naturligvis. 
Hvis den strammer lidt vil det ellers gå meget nemt i starten, og ret svært til sidst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Dejligt mange tak for råd og tips til Rantzau og ev elmand!!

Jeg skal afkorte den lodrette del af afgangsrøret, som går ned i brændeovnen: Håber selve røret er lige her og brændeovnsstuds er lidt konisk. Krydser fingre, da planen om blot at afkorte afgangsrøret til den ny, lidt højere ovn ellers går i vasken...
Lidt spørgsmål til brug af pakkesnor: det lykkedes at få fjernet ovn og røgrøret efter jeres fine råd, tak. På røgrøret sidder rester af gammel pakkesnor, hvor røret går ind i murbøsningen: her ser jeg snorer er viklet flere gange om røret. Er det normalt nødvendigt?

Jeg troede en fuld omgang pakkesnor, måske med en anelse overlap, var meningen og nok?

Røgrøret ned i ovnen går igennem en relativ lille åbning i ovnens topplade, før røret når ovnens studs ca 10 cm under toppladen: jeg kan derfor ikke holde pakkesnoren på plads, samtidig med jeg sænker røgrøret ned over studsen, da der ikke er plads til en hånd mellem topplade og rør. Har I mon nogen tips til hvordan jeg kan få holdt pakkesnoren på plads, mens jeg sænker røret ned over studsen?

Jeg går ud fra, at det ikke er en god ide at lade snoren krydse sig selv og stramme den lidt, så den bliver siddende på studsen....

Mange tak for tips!

Det lykkedes at fastgøre paksnoren midlertidigt med en lille stump malertape (tip fra pejse-mand). Den ny ovn er monteret, skorstenfejeren har været forbi og godkende, dejligt. Tak for hjælp og tips!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også