Art mountboard?

Jeg har nogle store billeder, A3, som jeg skal have sat op på mount board, men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad det hedder på Dansk. Jeg har fundet noget passepartoutkarton, men jeg tror ikke det har den tykkelse jeg gerne vil have, omkring 6mm.
Hvad bruger kunstnere og hvor købe i det?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hedder Schoellhammer montagekarton og fås i forskellige tykkelser hos Tutein & Koch - kaldet Tut&Kok i daglig tale blandt grafikere. 

Alternativt kan du bruge skumkarton hvis tykkelsen skal være tykkere end 3mm. Husk at lime på bagsiden med tilsvarende papir så rammen ikke krummer.

Brug Scoth spray mount som montagelim. Den indeholder ikke vand og opfugter ikke papir.
Rantzau skrev den 10-05-2026 16:19:56

Det hedder Schoellhammer montagekarton og fås i forskellige tykkelser hos Tutein & Koch - kaldet Tut&Kok i daglig tale blandt grafikere. 

Alternativt kan du bruge skumkarton hvis tykkelsen skal være tykkere end 3mm. Husk at lime på bagsiden med tilsvarende papir så rammen ikke krummer.

Brug Scoth spray mount som montagelim. Den indeholder ikke vand og opfugter ikke papir.

Tak for svaret, dog ser det desværre ud til, at Tutein & Koch ikke har Schoellhammer montage karton mere, men jeg har fundet noget skumkarton. Tak for tippet med Scoth spray.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis