Kølervandstemperatur, Yanmar 3JH40

Temperaturmåling, kølervand. Yanmar 3JH40, bådmotor diesel.
Motoren er saltvandskølet via en varmeveksler.
Temperaturmåleren til kølervandet måler ca. 30 g. for meget. Motortemperaturen målt med infrarødt termometer viser ca. 80g. men måleren i båden viser 110g.
Sensoren er skiftet, termostaten er skiftet, og alt fungerer som det skal, bortset fra temperaturmåleren.
Jeg har lavet en forsøgsopstilling på skrivebordet, med et batteri, en anden sensor og måler. Med et glas varmt vand viste opstillingen samme resultat, altså måleren viser ca. 30g. for meget.
Hvor er problemet. Jeg føler mig  overbevist om at det er et elektrisk problem.

Pjensen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske sensor og uret ikke passer sammen. 
Når den er saltvands kølet må temperaturen ikke komme over 55 gr.C. mener jeg det er, eller udskilles saltet og sætter sig i kølesystemet. 

Vi prøver igen, i morgen --
Når der er varmeveksler på motoren, må det være fordi den er ferskvandskølet. Er det ikke frostvæske i kølevandet? Der bruges så “havvand” til at køle “varmeveksleren”. Så er der ikke noget problem med en motortemperatur på 80-90o. Det har dig ikke noget at gøre med fejlvisningen på dit instrument.

Søren O
Temperaturmåleren, instrumentet, viser 110-120g, men motortemperaturen ligger fint på 80-90g.
Der er kølervæske på som køles via varmeveksleren,( havvand.)
Problemet er som sagt instrumentet som viser 30 g. for meget. Kan det mon være dårlig stelforbindelse et sted?
Både sensor og instrument er originale.

Pjensen
Hvis du vil være helt sikker på en referencetempetatur, så “monterer” du sensoren i en gryde kogende vand. Så skal instrumenter vise 100o C.

Søren O
Hvad siger temperaturen når motoren er kold ?

Har samme båd og motor, en rens af varmeveksler KAN være en rigtig god ide over tid. 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Blev problemet løst ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis