Ydrevæge i gasbeton står på opbrudt klaplag?

Dav igen. Jeg har efter forsøg med at undgå det, begyndt at bryde klaplag op. Jeg er nu cirka 10m2 ud af 25 igennem, jeg er ved at fjerne klaplag langs sokkel , men ser til min overraskelse at det gasbetonsvæggen (udvendig) tilsyneladende kun står på klaplag? Klaplaget er 10-15 cm tykt. Der er tale om et klassisk murstensvilla fra 1975 med mursten - hulrum & isolering - gasbeton. Fundament ned til frostfri dybde.

Spørgsmålet er bare om jeg skal lade 5-10 cm klaplag stå - eller skal vi op i 20 cm - eller kan jeg nøjes med et par cm? Skillevæggen får 15 cm på begge sider og der er skåret klar til dette som ses på billede.

Jeg vil virkelig gerne undgå at skulle til at understøtte hele skidtet. det er mange meter væg, så hellere sundolit perler og mindre isolering i siderne...

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har besluttet mig for at lave en 15cm kant rundt om alle væggene og så bruge isoleringskurver der op til der hvor betonlag støbes
Skal det forstås sådan at klaplaget/betonpladen ligger oven på soklen, og gasbetonblokkene så står på klaplaget ?

Hvis det er sådan opbygget, vil det jo give en kuldebro at efterlade 15 cm beton ind i bygningen, en mulighed kunne være at få et diamantskære firma til at lave en tætskæring, de kan stort set komme helt ind til muren, og en skæring stresser ikke betonen som man gør når man bryder den op.

Vil du heller selv prøve kræfter med tætskæring, kunne sådan en 230mm klinge være en mulighed, den kan nok ikke nå gennem betonen, men tænker resten vil brække fint af hvis du graver fri under.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 08-05-2026 15:23:13

Skal det forstås sådan at klaplaget/betonpladen ligger oven på soklen, og gasbetonblokkene så står på klaplaget ?

Hvis det er sådan opbygget, vil det jo give en kuldebro at efterlade 15 cm beton ind i bygningen, en mulighed kunne være at få et diamantskære firma til at lave en tætskæring, de kan stort set komme helt ind til muren, og en skæring stresser ikke betonen som man gør når man bryder den op.

Vil du heller selv prøve kræfter med tætskæring, kunne sådan en 230mm klinge være en mulighed, den kan nok ikke nå gennem betonen, men tænker resten vil brække fint af hvis du graver fri under.

umiddelbart er der ikke noget under gasbetonen andet end klaplag og singles. den anden del af væggen altså murstenene må så stå på fundamentet?. Derfor vil jeg genre lave en kant som gasbetonen kan stå på, så jeg ikke risikere at underminere når jeg graver singles ud. Der kommer stadig 10cm isolering oven på klaplag, betonen kantisoleres og varmeslanger trækkes helt ud til kant - Syntes at have hørt flere lade en kant være i tilfælde af manglende fundament under klaplag, og de er vidst sluppet godt fra det? Jeg er bare nervøs for at banke helt ud til gasbetonen og så opleve at klaplaget knækker og væggen skrider?

Så gasbetonen er indervæge ?

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 08-05-2026 22:05:27

Så gasbetonen er indervæge ?

Ja sorry. 

Murstensvilla med ydrevægge  af mursten og indervægge af gasbeton, hvor alle indervægge står oven på klaplag uden sokkel understøtning. både dem mod ydrevæggene og skillevæggene. - Hvor meget klaplag må jeg fjerne op i mod disse gasbeton vægge
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis