Maling af vindueskarm i 1960'er lejlighed, chance for bly i malingen?

Jeg vil gerne male vindueskarmene i min lejlighed fra 1960, jeg kan dog ikke finde nogle test kits i danmark, google siger at de har dem i byggemarkeder, men kan ikke finde dem på hverken silvan / stark / bauhaus?

Er der nogen der ved om der er en stor chance for bly i hvid maling på vindueskarme fra 1960'er bolig, og hvor man evt. kan købe et bly test kit?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne også bare slibe med en slibemaskine med støvsuger på og aflevere posen på genbrugspladsen som farligt affald, uden at vide om der er bly i.
perhans skrev den 07-05-2026 10:46:30

Du kunne også bare slibe med en slibemaskine med støvsuger på og aflevere posen på genbrugspladsen som farligt affald, uden at vide om der er bly i.

Er egentlig mere bekymret for at støven bliver spredt i hele lejligheden osv. Jeg har en normal excentersliber der samler støv, dog kommer der også meget støv uden om, ved du hvor man kan leje om slibemaskine med støvsuger? Hvad de hedder? Når jeg kigger på Silvan udlejning har de bare normale trekantslibere / rystepudsere, uden direkte støvsuger tilknyttet.

Er en anden mulighed at vådsande manuelt med sandpapir?
Hvis de kun har været malet en gang, kan du blot vaske dem grundigt og så give dem en gang maling. Slibning er ikke en absolut nødvendighed. 
GodeVen skrev den 07-05-2026 12:37:06

Hvis de kun har været malet en gang, kan du blot vaske dem grundigt og så give dem en gang maling. Slibning er ikke en absolut nødvendighed. 

Det er mest fordi malingen er lidt ujævn flere steder, og andre steder er det krakeleret helt af, måske det er nok med grunder og noget maling :-)

Hvis det er løs maling, bør du ikke blot male over det.  
Annonce
GodeVen skrev den 07-05-2026 13:44:15

Hvis det er løs maling, bør du ikke blot male over det.  

Altså den er ikke løs, den er bare krakeleret et par steder, overordnet sidder den godt fast

Der findes ikke test-kits til test af tungmetaller i maling. Det testes på laboratorie og koster 500-1000 kr afhængug af hvad der testes for. Var lejligheden fra 1990 var det ikke så kritisk - men 1960 maling kan have en del bly i sig. Mon ikke andre har maler over siden?
I gamle dage brugte man rigtignok test-kits. Men de bruges ikke i dag da de kun slår ud på niveauer mange gange over grænseværdierne.

grunder og maling kan måske klare det. der fås bestemte grundere til net steder hvor man ikke altid kan slibe.

mht sprøgsmålet om bly. Er det hvid eller lys maling vil der med stor chance være tilført bly sammen med andre pigmenter så der bør bestemt ikke tørslibes. Vådsliber du skal det hele opsamles og det sviner også.

tjek renover-sikkert.dk - blyarbejde er rimeligt bøvlet

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også