Afskærmning med listebeklædning - Baggrund

Hej. Jeg skal til at lave noget afskærmning af noget nabobygning. Det bliver lavet som et "hegn" så det står af sig selv og ikke hænger sammen med nabobygningen.

Tanken er at det skal beklædes med lister, men jeg er i tvivl om hvad jeg skal lave det bagerste (baggrunden) i, da jeg gerne vil undgå at skulle male det.
En sortmalet krydsfinerplade holder sig ikke pæn sort i lang tid. Kan man bruge noget banevarer, som kan tåle UV? Vil være træls hvis det falder fra hinanden efter 2-3 år.

Bag ved den sorte plade/beklædning er der 10cm luft over til nabobygningen.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan forestiller du dig din nabo skal kunne vedligeholde sin bygning hvis du kun efterlader 10 cm plads mellem bygningen og din afskærmning?

Der findes flere forskellige banevarer der kan anvendes til listedækning, f.eks. Dafa windfoil 210.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 05-05-2026 17:19:08

Hvordan forestiller du dig din nabo skal kunne vedligeholde sin bygning hvis du kun efterlader 10 cm plads mellem bygningen og din afskærmning?

Det er vel nabos problem når han har placeret sin mur i skel? Trådstarter ønsker jo ikke at se på naboens mur.

/BOFH  

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 05-05-2026 18:00:21

Det er vel nabos problem når han har placeret sin mur i skel? Trådstarter ønsker jo ikke at se på naboens mur.

/BOFH  

Nej, det er det rent faktisk ikke. Har man en bygning i skel har man lovlig adgang til naboens grund for at vedligeholde bygningen.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 05-05-2026 18:28:37

/BOFH  

Nej, det er det rent faktisk ikke. Har man en bygning i skel har man lovlig adgang til naboens grund for at vedligeholde bygningen.

Ja da - adgang. Men det her handler om at man ønsker at bygge sin egen mur på egen grund (eller hegn som i dette tilfælde). Man er da ikke forpligtet til ikke kunne bygge som man vil på sin egen grund bare fordi naboen havde bygget først, nabo kunne jo bare lade være med at bygge direkte i skel.

/BOFH 

BOFH skrev den 05-05-2026 21:19:47

Superdiy skrev den 05-05-2026 18:28:37

/BOFH  

Ja da - adgang. Men det her handler om at man ønsker at bygge sin egen mur på egen grund (eller hegn som i dette tilfælde). Man er da ikke forpligtet til ikke kunne bygge som man vil på sin egen grund bare fordi naboen havde bygget først, nabo kunne jo bare lade være med at bygge direkte i skel.

/BOFH 

Helt enig. Der står at nabo har ret til at vedligeholde sin bygning i skel, men der er ikke nogen lov der foreskriver hvor meget plads der skal være foran.

Men det ​var nu heller ikke ​det mit spørgsmål handlede om.

Annonce
...sorry for sidespring.

Tror ikke du får held med at finde en banevare der kan stå åbent hele året, de fleste facade og undertagsvarer jeg har hørt om er uv-stabiliseret sådan at de ifm byggeri kan stå åbent i 3-6 mdr. 

Sortmalet kryds tror jeg vil slå fra i lagene relativt hurtigt, men har ikke selv erfaringer med det.
Det der måske er bedste bud på noget der holder længe er en sort eternit eller rockpanel. Akrylplade vil også blive afbleget ad åre tror jeg.

/BOFH 

Måske en glat sort plastplade kunne bruges, må jo være mere stabil end banevare? her i 6mm og 3000 x 1500 mm ​LINK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også