Hej alle
Jeg er ved at planlægge loftsbeklædningen i min kælder og vil gerne have et reality-check inden jeg køber materialer.
Projekt:
- Renovering af kælder under stuehus fra 1936 (træbjælkelag mellem kælder og stueplan)
- Kælderen er tør og opvarmet, indrettes til værelse, opholdsrum og bad
- Loftet skal beklædes med Fermacell 12,5 mm (600×2500 mm)
- Pladerne skal sidde mellem spærene/bjælkerne — bjælkerne forbliver altså delvist synlige.
- Pladerne bæres af trælægter monteret langs siden af bjælkerne
- Mellem pladen og overetagen kommer Rockwool Flexibatts 95 mm
- Ingen dampspærre (kælderen er tør og opvarmet — vurderet at dampspærre giver større risiko end gevinst)
Mine spørgsmål:
1. Brand (BR18): Hvad kræves der typisk af et etageadskillelseslag mellem kælder og stueplan i et enfamiliehus? Er ét lag Fermacell 12,5 mm tilstrækkeligt, eller skal der to lag for at opfylde brandkravet — særligt fordi pladerne sidder mellem bjælkerne og bjælkerne er delvist eksponerede?
2. Lyd: Giver det mærkbar forskel at lægge to lag Fermacell ift. trinlyd og luftlyd fra stueplan? Er ét lag + 95 mm Rockwool i forvejen "godt nok" til normal beboelseskomfort, eller er det værd at investere i andet lag?
3. Lægtedimensioner: Hvad er fornuftigt for de bærende lægter langs siden af bjælkerne, der skal holde Fermacellen?
- Pladerne er 600 mm brede, vægt ca. 14 kg/stk
- Spændvidde mellem bjælker ca. 60-70 cm
- Jeg havde tænkt 45×70 mm konstruktionstræ med 4,5×90 mm konstruktionsskruer ind i bjælken
- Er det rigeligt, overkill, eller for lidt? Holder det også et evt. lag 2?
På forhånd tak — jeg vil meget gerne have det rigtigt fra starten frem for at skulle skrue 45 plader ned igen.