Fermacel til loft i kælder

Hej alle

Jeg er ved at planlægge loftsbeklædningen i min kælder og vil gerne have et reality-check inden jeg køber materialer.

Projekt:
  - Renovering af kælder under stuehus fra 1936 (træbjælkelag mellem kælder og stueplan)
  - Kælderen er tør og opvarmet, indrettes til værelse, opholdsrum og bad
  - Loftet skal beklædes med Fermacell 12,5 mm (600×2500 mm)
  - Pladerne skal sidde mellem spærene/bjælkerne — bjælkerne forbliver altså delvist synlige.
  - Pladerne bæres af trælægter monteret langs siden af bjælkerne
  - Mellem pladen og overetagen kommer Rockwool Flexibatts 95 mm 
  - Ingen dampspærre (kælderen er tør og opvarmet — vurderet at dampspærre giver større risiko end gevinst)

Mine spørgsmål:
1. Brand (BR18): Hvad kræves der typisk af et etageadskillelseslag mellem kælder og stueplan i et enfamiliehus? Er ét lag Fermacell 12,5 mm tilstrækkeligt, eller skal der to lag for at opfylde brandkravet — særligt fordi pladerne sidder mellem bjælkerne og bjælkerne er delvist eksponerede?

2. Lyd: Giver det mærkbar forskel at lægge to lag Fermacell ift. trinlyd og luftlyd fra stueplan? Er ét lag + 95 mm Rockwool i forvejen "godt nok" til normal beboelseskomfort, eller er det værd at investere i andet lag?

3. Lægtedimensioner: Hvad er fornuftigt for de bærende lægter langs siden af bjælkerne, der skal holde Fermacellen?
    - Pladerne er 600 mm brede, vægt ca. 14 kg/stk
    - Spændvidde mellem bjælker ca. 60-70 cm 
    - Jeg havde tænkt 45×70 mm konstruktionstræ med 4,5×90 mm konstruktionsskruer ind i bjælken
    - Er det rigeligt, overkill, eller for lidt? Holder det også et evt. lag 2?

På forhånd tak — jeg vil meget gerne have det rigtigt fra starten frem for at skulle skrue 45 plader ned igen.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige et par kommentere uden at kunne svare på alle dine spørgsmål.
Du skal vel ikke opfylde BR18 når du renoverer? Tror ikke det er godt med synlige bjælker hvis du vil opnå høj brandsikkerhed.
45x70 mm regler på siderne af bjælkerne er fint, men skal du ikke have noget på tværs? 60 cm spænd er meget for fibergips.
Du skal være klar over at en 12,5 mm fibergipslpade på 60x250 cm er sindsygt tung, så du gør klogt i at have en hjælper til at bakse rundt med pladerne.
Hvad gør du der hvor der er 70 cm mellem bjælkerne, når pladen kun er 60cm? 
perhans skrev den 05-05-2026 11:38:14

Lige et par kommentere uden at kunne svare på alle dine spørgsmål.
Du skal vel ikke opfylde BR18 når du renoverer? Tror ikke det er godt med synlige bjælker hvis du vil opnå høj brandsikkerhed.
45x70 mm regler på siderne af bjælkerne er fint, men skal du ikke have noget på tværs? 60 cm spænd er meget for fibergips.
Du skal være klar over at en 12,5 mm fibergipslpade på 60x250 cm er sindsygt tung, så du gør klogt i at have en hjælper til at bakse rundt med pladerne.
Hvad gør du der hvor der er 70 cm mellem bjælkerne, når pladen kun er 60cm? 

Tak for svar @perhans.

Det jeg mener med spændvidde er fra midt spær til midt spær. Der er de fleste steder ca. 50 cm mellem spærrene. 
Ift. noget på tværs, kan man så ikke "bare" sætte de samme 45X70 mm regler på tværs og lave en ramme på den måde. Hvad tænker du afstanden mellem de tværgående regler skal være?

Tænker du at jeg skal nøjes med et lag fibergips eller 2 lag? Det skal bruges som teenage-værelse og fællesrum, så der må genre være nogenlunde lydisoleret.

Vh.
Martin
OK, jeg forstår. Du kan nok slå op i Fermacells produktbeskrivelse hvor langt der skal være mellem tværstiverne men 45cm ville jeg mener var fint.
Fermacell er jo ret tungt så jeg tror at ét lag er OK, men måske du skal konsultere nogen der ved mere om lydisolering end mig. Men én ting der også er vigtig, ud over materielavalget, er hvor tæt det bliver, så du skal sørge for at der bliver fuget grundigt i alle samlinger og det kan blive en udfordring op mod bjælkerne som kan have revner og uregelmæssigheder hvor lyden kan slippe igennem. Brug en elastisk fuge men selvfølgelig Fermacell lim der hvor du samler Fermacell mod Fermacell.
Ellers ring/skriv til fermacell, havde nogle spørgsmål om fuldklæbning af fermacell plader på væg, og kunne ikke rigtig blive klog på hvad der var op eller ned, for der var forskellige svar når man søgte.

Ringede til Fermacell og talte med en yderst venlig konsulent, der kunne svare på alle mine spørgsmål, samt han kom med andre gode indput.

Vi prøver igen, i morgen --
Fermacell montageanvisning for 12,5 mm siger 450 mm i afstand på underkonstruktion når det er vandrette flader. Så her vil det være nødvendig med forskalling der ligger på tværs. 
De brædder eller lægter der ligger på langs skal ikke være særlig stærke, så 45 x 70 er overkill efter min mening. 
På tværs er de ret korte så her er der heller ikke brug for styrke. 
Jeg ville sætte 21x 45 høvlet forskalling på langs ( 21x 95 som flækkes) og op under 21 x 95 forskalling pr. 45 cm 
Så køber du fermacel på 60x 90 cm med ret kant og limer det på kanter. 
Du bruger 45/30 x 4,5 mm spunskruer. 
Der fuges grundig langs kanter. 
Jeg tror ikke det giver mærkbar lyd forskel om der er 1 lag eller 2 lag. 
Selv om der er synlige træbjælker, så tager de lang tid om at brænde så meget at de kollapser. Det er jernbjælker som i visse tilfælde kræver ekstra brandsikring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også