Terasse overdækning og valg af spær

Hej,
Jeg skal have lavet overdækning til vores terrasse og jeg er udfordret af højden og valget af spær da jeg ikke har meget højde til inddækning og vil nødig ødelægge det på den nye bygning, på den gamle er det og jeg laver lidt om. Jeg vil gerne ligge en flad ensidet hældning fra de to sider mod midten. Taget er let med plastplade. Med Træ appen har jeg beregnet mig frem til at 47x120mm burde være nok til alle spær dog har jeg udfording med den lange i hjørnet der kommer til at være 276cm og ud fra Træ appen burde jeg have en
195mm spær men for det første tænker jeg det ikke ser kønt ud men en spær der er anderledes for det andet har jeg ikke plads til det. Er der andre løsninger ?

/John

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med 2 stk 47x120 i steden for 1 stk på 47x195.

Søren O
Søren O skrev den 04-05-2026 20:07:13

Hvad med 2 stk 47x120 i steden for 1 stk på 47x195.

Jo, det er da helt klar en mulighed. 

Den går ikke Grandbær, med 2 x 47x120, det vil medfører kraftig ned bøjning, eller måske værre end det.
Du skal op i 3 x 120 for at få tilnærmevis samme stivhed/Inertimoment som 47x195.
47x195 = 2904 cm4
2 x 47x120= 1353 cm4
3 x 47x120 = 2803 cm4

GSH skrev den 05-05-2026 08:25:40

Den går ikke Grandbær, med 2 x 47x120, det vil medfører kraftig ned bøjning, eller måske værre end det.
Du skal op i 3 x 120 for at få tilnærmevis samme stivhed/Inertimoment som 47x195.
47x195 = 2904 cm4
2 x 47x120= 1353 cm4
3 x 47x120 = 2803 cm4

Tak, det bliver en ordentlig mobbedreng ! Hvad med den bjælke der er mellem de to stolper som skal bære alle de tværgående spær. Den hvor afstanden er 353cm. Hvordan regner jeg den ud ? Hvilken type bjælke er det i TRÆ appen ? 

Det ser ud til at jeg kunne klare mig med en limtræsbjælke 65x133 GL28C (dog laves de idag i GL30). 
Annonce
Mobbedrengen kan måske blive lidt mindre i Limtræ.
Kender ikke TRÆ app'en, så det kan jeg ikke svare på.
Tidligere har der været Tabeller, med visning af eksempler, hos bl.a. Palsgård spær, nu er der kun Tabeller.
Ja netop, det bliver mindre voldsomt med limtræ, TRÆdim er super god app (dog forældet men fungerer stadigvæk).
se mere her : https://traeinfo.dk/traebjaelker-app/
Nogen der har et bud på den bjælke der er mellem de to stolper som skal bære alle de tværgående spær. Den hvor afstanden er 353cm. Hvordan regner jeg den ud ?
Ud fra din ovennævnte link må det være " Overliggere over facadeåbninger " du kan bruge for de 353 cm.

Den bygge-situation har tidligere været hos f.eks. Palsgaard spær.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også