Belægning langs husmur og terrasse

Hej LDS'ere

Jeg er ved at planlægge at lægge fliser langs vores hus. Udelukkende gangtrafik og ind i mellem med en trillebør. På min (meget grove og ikke målfaste skitse) kan man få et overblik over projektet. Min plan er at opbygge bunden med 12 cm (stampet) stabilgrus og 3 cm afretningslag. Belægningen kommer til at bestå af klassiske 30 x 30 x 5 cm betonfliser, som jeg ligger direkte ind mod soklen i en række af 3 (så bredde på 90 cm). Ud mod haven vil jeg lave kantsikring i form af en "skjult" trekantstøbning op langs den yderste flise med jordfugtig beton. Ca midtpå kommer der en terrasse, som bliver 5,4 meter bred og 2,4 meter dyb udover stien langs huset. Samme belægning som stien.

1: Hvordan sikrer jeg bedst faldet væk fra huset over så langt et stykke? Jeg tænker ikke jeg kan stramme en snor så meget op, at den forbliver stram over en længde på 22 meter. Flere mindre måleplan?

2: Er det dumt at ligge fliser direkte ind mod soklen? Skal jeg i stedet have 15-20 cm skærver ind mod soklen? Hvis jeg vælger denne løsning, er det så nødvendigt med en kantsikring langs denne kant også?

3: Er det smartest at starte med stien langs huset først, og slutte med terassen, eller omvendt?

4: Skal man vibrere afretningslaget, eller er det smartere at vibrere fliserne med en gummimåtte under pladevibratoren?

På forhånd tak :) 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge en streglaser til at sætte nogle mærker på nogle pæle du slår ned over de 22 meter, så kan du spænde snore ud mellem pælene. Hvis du har svært ved at se laserstregen i dagslys så vent det bliver mørkt, så er det meget nemmere.
Så længe du laver fald væk fra huset er det fint at lægge fliserne helt op ad huset.
Jeg ville starte med fliserne langs huset og så lave terrassen til sidst.
Jeg tror ikke man vibrere afretningslaget, det skal jo kunne optage de små fejl, der er i fliserne og som du får lavet under læggeprocessen. 
Man vibrerer ikk afretningsgrus. Man må end ikke gå i det. Man kan vibrere fliserne, men det bør være tilstrækkeligt at banke dem med en mukkert med gummihoved så alt er lige og jævnt. Du risikerer at det bliver skævt ved vibrering. Man vibrerer typisk brosten og lignende. Jo større jo mere risikabelt.

22meter. Massere af målepunkter / pinde og så nogle lange ledere til at rette af på. Mod plænen kan du overveje kantsikring med plastikskinner med pløkker. Det er enklere at få græs til at gro pænt på det end på beton. 
Huset på 22 meter. Skal faldet ikke blot hælde væk fra huset? For så retter du det bare af med lederne og laver et bræt til dit vaterpas med det nødvendige fald (så når du får det i vater er faldet på brættet under som det skal være). Sådan ville jeg have gjort det for at afmærke kote for belægningen 
Vil du køre efter skinner / rør så lægger du en, et stykke fra huset ( ca. 10 cm ). Her måler du ned lodret fra overkant sokkel. Skinne som du lægger yderst er så 2 cm lavere. PÅ den måde følger det huset og der er sikret fald ud fra huset. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også