Hvorfor ser min væg sådan her ud efter maling?

Jeg har malet en lang væk i stuen, det er glans 7 vægmaling hvor jeg har påført 3 lags maling, jeg har allerede malet 2 andre vægge hvor de ser gode ud, der gjorde jeg ikke noget forarbejde men malede bare direkte på væggen over på den gamle maling.

På den her væg i billedet har jeg gjort følgende; 

Spartlet nogle små huller, derefter har jeg slibet hele væggen med en excentersliber fra korn 120 til 180 og til sidst slebet hele væggen på 240, der er stadig lidt ujævnheder i væggen da det er en ældre væg der er lidt skæv.

Jeg har derefter brugt forankringsgrunder der hvor jeg har spartlet, og så har jeg ellers malet 3 lag glans 7 maling, jeg ventede ca. imellem 45-60 minutter mellem hvert lag, jeg sørgede for at væggen var tør når man rørte den får jeg malede næste lag.

Væggen ser rigtig god ud når man kigger direkte på den, men når man kigger fra siden, er der en stor farve forskel.

Jeg er ikke sikker på om det ser sådan her ud fordi jeg måske har malet med for lidt maling på sidste lag, eller fordi det er et ujævnt overlag jeg har malet på, når jeg rører ved væggen hvor malingen ser pæn ud, og hvor den ikke ser pæn ud, føles det præcis det samme, og den er glat begge steder.

Ville det hjælpe at komme ind og give et ekstra lag maling med rulle? Det har været tørt i ca. et døgn nu.

Tak på forhånd for hjælpen :-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har rullet med for lidt maling på rullen.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 03-05-2026 20:49:55

Du har rullet med for lidt maling på rullen.

Tak for svar, ville det være en løsning at rulle et fjerde lag med rigelig maling i morgen? Det vil være ca. 48 timer efter det nu er tørret.

Og ville det være fint at bare rulle hele væggen minus at lave kanter igen? Eller vil der komme en stor nuanceforskel så?
Hvis det er samme maling, bliver der ikke forskel selvom du springer kanterne over.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 03-05-2026 21:07:03

Hvis det er samme maling, bliver der ikke forskel selvom du springer kanterne over.

Det er præcis samme maling fra samme bøtte, jeg tænker dog bare at hvis hele væggen får et 4. lag minus alle kanterne og rundt om der stadig er på 3. lag, så vil 4 lag vil se anderledes ud? Måske har jeg bare misforstået hvordan maling fungerer, f.eks. 3 lag ser meget anderledes ud end hvordan væggen så ud på 2. lag.  

At der var stor forskel mellem 2. og 3. Lag tyder også på at du har været alt for nærrig med malingen. 

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også