Septik tank projekt

Hej allesammen, jeg søger lidt rådgivning til et projekt jeg desværre må i gang med. Er flyttet i hus for nyligt og de tidligere ejere har ikke gjort meget nemt for mig. Har haft problemer med septiktanken før, det er beton med mekanisk nedsivning, godt 10+10m rør der kører i uforsvarlige retninger, det kører om i haven hvor det før kørte i en lige strækning hen under et træ, så de har lavet et "sjovt" knæk på retningen hvortil det så er blevet mit problem. 
Lige umiddelbart ville jeg gerne bare have en nem løsning, jeg er overbevist om at det hovedsageligt er det her åndsvage knæk, fandt frem til det da vi havde en tekniker ude at tømme det hele og tjekke hvordan rørene er lagt med en sonde, teknikeren virkede forfærdet og lidt underholdt.

Hvordan er reglerne helt præcist.. må man påbegynde nedsivningen lige uden for ens dør eller hvordan? Kan forstå at det kan være farligt for fundamentet osv, jeg vil gerne have en fleksibel slange at smide i jorden og nærmest alle jeg kan finde har huller i over det hele.
Det der er i nu er nogle rør som ikke har huller som så leder over i haven, så kommer der er lille åbent rum hvor væsken løber videre igennem et andet rør ned til noget jeg havde forventninger om at lave til en havedam. (Den drøm blev lidt for ulækker da jeg fandt ud af hvad det faktisk er...) 

Jeg har lavet en skitse over hvordan jeg planlægger at lægge røret, det skal være af hvad jeg forstår 20-30cm under overfladen.. behøves der at være lagt småsten under for at hjælpe med at dræne? Kunne jeg eventuelt lægge rockuld under for at hjælpe med at dræne? Har uendelige mængder rockuld isolering nemlig. Og skal jeg have tekniker ud for at koble slangen til septik tanken? Og cirka, hvor langt skal sådan en dræn-slange ligge for at komme af med det hele? Kunne være fint hvis jeg kunne komme af med det hele uden at det når hen til den der lille "sø" vi har. Og hvis man laver det med rør med riller med slidser i, og stofbeklædning stopper det så planter fra at proppe rødder ind i røret og stoppe det til? 

Jeg ved godt det er en del spørgsmål men det er også et halvomfattende projekt at skulle i gang med
Angående billedet: 1 er hvordan det er lavet nu, 2 er hvordan jeg gerne vil lave det, evt lede det direkte igennem garagen og ikke hen i haven og videre væk (altså videre hen til der hvor det andet knæk leder videre fra)
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
glem alt om at planlægge det , det er ikke et gør det selv arbejde , lad kloakmesteren finde ud af det
der skal både søges tilladelse , tages jordbundsprøver mm , og du får det aldrig godkendt uden at have en kloakmester med ind over
det er ikke bare at grave en slange ned , alt efter undergrunden , skal der muligvis skiftes sand og singels over
bredker skrev den 03-05-2026 19:37:42
der skal både søges tilladelse , tages jordbundsprøver mm , og du får det aldrig godkendt uden at have en kloakmester 

Jordbundsprøver, det må vel være relateret til hvis det er en slange hvor der er slidser i hele vejen så det siver ud undervejs? Umiddelbart kan jeg ikke se der skulle være legale problemer i at lægge nyt rør ned der hvor det gamle ligger. Søgte lige på det igen og kan se hvis det er septik eller kloak relateret så skal der være en kloakmester inde over det, så han skal vel egentlig være den der tilslutter rørene og så kan jeg selv grave det hele fri. Sidst jeg havde en ude lød det ikke til at være det helt store at få gjort, han mente nemlig at rørene måske var knuste så der trænger sand of skidt ind og propper rørene til. 

Jeg må lige prøve at tage fat i ham igen, tak for svaret. 

Fik fat i ham og han var enig i at det er noget vi lige skal få kigget på og så må han oprette en sag og indtil videre må vi rense det så godt vi kan. 
Så helt gør det selv bliver det desværre ikke denne her gang. 
hvis der er et eksisterende sivdræn der er godkendt , er det nemt nok at lave det mellem tank og dræn
går ud fra det er med pumpe , ud fra din tegning , der skal du bruge en pelslange
du kan fint selv grave og gøre klar , men den skal ned i mindes 65 cm ned for at være lovlig
bredker skrev den 03-05-2026 20:19:42

hvis der er et eksisterende sivdræn der er godkendt , er det nemt nok at lave det mellem tank og dræn
går ud fra det er med pumpe , ud fra din tegning , der skal du bruge en pelslange
du kan fint selv grave og gøre klar , men den skal ned i mindes 65 cm ned for at være lovlig

Ja det er dem med riller og slidser, tror slet ikke ham jeg bruger ville gå med til at grave sådan noget ned da han ser det konstant at træer og planter sniger sig ind i rørene og det ikke vil holde ordentligt i mere end et par år, men hvis man har et stort fladt areal hvor der ikke gror større bevoksninger kan det vel være en god idé - måske det kunne gøres under gårdspladsen men hvor langt skulle man så have til træerne? Rødderne kan jo nå rimeligt langt og tror også det var det de tidligere ejere stødte på da de havde rør der gik over til et kæmpe thuja træ. Jeg tænker jeg skal have ham til bare lige at lave noget der holder indtil jeg vil smide flere penge i det og få bugt med vores kloak-havedam, kan se det vil koste en del at få det hele ombygget... 

Og forresten nej det er ikke med pumpe det er bare at slangen leder hen til at åbent firkantet beton-hul hvor der så køres videre 
kan tydeligt høre at du burde holde dig langt væk fra dette , du aner jo tydeligvis intet om hvad du laver , og er nok umuligt at lære dig , du vil jo kun høre på dine ejne teorier der er helt galamatias

lad nu en der har forstand på det  lave det
Annonce
Jeg kan kun give Bredker ret:

Tilbage i slutning af 80’erne skulle vores daværende septiktank og nedsivningsanlæg renoveres. Inden arbejdet kunne udføres skulle der redegøres for samtlige miljømæssige forhold. 

Undervejs blev det besluttet at vores landsby skulle kloakeres, så vi fik dispensation indtil der blev kloakeret, så vi slap for en omfattende og kostbar renovering.

Senere er kravene blevet skærpet, og ingen seriøs kloakmester som skal godkende arbejdet og senere skal stå på mål for eventuelle fejl vil accepterer gør-det-selv arbejde.

Du kan højest fungerer som stik-i-rend-dreng.

Ja en kloakmester skal stå inde for det han har lavet i 10 år, og har han lavet fejl der bliver opdaget skal han udbedre det u/b.
Vi fik kloaksepareret for nogle år siden, og spurgte entreprenøren hvorfor han flere steder på tegningen han sendte, havde skrevet entreprise grænse.
Han forklarede så hvis han ikke gjorde det,ville han skulle stå inde for alt kloak der var lavet tidligere,  tidligere i de næste 10 år.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg vil opfordre dig til at se på din BBR om det er registreret at du har lov til at lave nedsivning på din grund. Hvis det ikke er registreret skal der helt sikkert søge om det og det er, som det er skrevet, noget en kloakmester skal gøre da det er autoriseret arbejde.
Spændende, ja det er jo noget giftigt stads når det har med kloak at gøre, men som sagt så satser jeg ikke på at nogensinde få bygget nedsivning da kloakmesteren ikke havde gode resultater med dem. Jeg tror bare vi skal have udskiftet rørene så de er fornyede da de kan gå til med tiden og de tidligere ejere har hældt flere penge i tuborg end vedligehold. Kunne stadig være rart at få septik-søen væk fra grunden så vi kunne lave en lille havedam, men det afhænger vel lidt af hvor meget kloakmesteren gætter det vil koste, intet rush lige pt. 
Men det var da godt jeg lige fik snakket med kloakmesteren da han jo har en del erfaring med nedsivningsrør så han har jo set hvordan de laver problemer og når det er med afføring så er det jo træls at skal lave det flere gange. 
Når du har septic / trixtank så skal vædsken jo væk, så du undgår ikke nedsivning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis