Hej allesammen, jeg søger lidt rådgivning til et projekt jeg desværre må i gang med. Er flyttet i hus for nyligt og de tidligere ejere har ikke gjort meget nemt for mig. Har haft problemer med septiktanken før, det er beton med mekanisk nedsivning, godt 10+10m rør der kører i uforsvarlige retninger, det kører om i haven hvor det før kørte i en lige strækning hen under et træ, så de har lavet et "sjovt" knæk på retningen hvortil det så er blevet mit problem.
Lige umiddelbart ville jeg gerne bare have en nem løsning, jeg er overbevist om at det hovedsageligt er det her åndsvage knæk, fandt frem til det da vi havde en tekniker ude at tømme det hele og tjekke hvordan rørene er lagt med en sonde, teknikeren virkede forfærdet og lidt underholdt.
Hvordan er reglerne helt præcist.. må man påbegynde nedsivningen lige uden for ens dør eller hvordan? Kan forstå at det kan være farligt for fundamentet osv, jeg vil gerne have en fleksibel slange at smide i jorden og nærmest alle jeg kan finde har huller i over det hele.
Det der er i nu er nogle rør som ikke har huller som så leder over i haven, så kommer der er lille åbent rum hvor væsken løber videre igennem et andet rør ned til noget jeg havde forventninger om at lave til en havedam. (Den drøm blev lidt for ulækker da jeg fandt ud af hvad det faktisk er...)
Jeg har lavet en skitse over hvordan jeg planlægger at lægge røret, det skal være af hvad jeg forstår 20-30cm under overfladen.. behøves der at være lagt småsten under for at hjælpe med at dræne? Kunne jeg eventuelt lægge rockuld under for at hjælpe med at dræne? Har uendelige mængder rockuld isolering nemlig. Og skal jeg have tekniker ud for at koble slangen til septik tanken? Og cirka, hvor langt skal sådan en dræn-slange ligge for at komme af med det hele? Kunne være fint hvis jeg kunne komme af med det hele uden at det når hen til den der lille "sø" vi har. Og hvis man laver det med rør med riller med slidser i, og stofbeklædning stopper det så planter fra at proppe rødder ind i røret og stoppe det til?
Jeg ved godt det er en del spørgsmål men det er også et halvomfattende projekt at skulle i gang med
Angående billedet: 1 er hvordan det er lavet nu, 2 er hvordan jeg gerne vil lave det, evt lede det direkte igennem garagen og ikke hen i haven og videre væk (altså videre hen til der hvor det andet knæk leder videre fra)