Har jeg tunet min plæneklipper?🔥 (video)

Jeg skulle skifte startsnoren på min Texas plæneklipper i dag.

I den anledning skulle jeg afmontere diverse "karrosseri-dele" og afskærmninger for at komme ned til svinghjulet. Nøj, der var meget gammel tørret græs og snavs. Jeg børstede alle dele af med en håndkost så den blev fin og ren.
Jeg monterede startsnoren og samlede maskinen igen.

Nu var det jo spændende at skulle starte den. Den startede fint. Faktisk lidt for fint. Den kører med tydeligt flere omdrejninger en normalt. Faktisk så meget, at jeg blev en smule nervøs for om jeg uforvarende er kommet til at "tune" den så den kører meget hurtigere?

Jeg vil jo nødigt at maskinen skulle brænde sammen eller værre endnu, at knive flyver af eller andet farligt...

Men så kommer jeg i tvivl: er det bare sådan en plæneklipper skal lyde - og jeg bare har vænnet mig til at den kørte ringe fordi gasspjældet var sovset ind i græs og skidt så den kørte med for lave omdrejninger før?

Se/hør lige videoen. Hvad synes I?

https://streamable.com/7hprkt

Maskinen har ikke mulighed for at justere gasspjældet fra håndtaget hvor man skubber.
I stedet virker det som om den har et "selvjusterende gasspjæld". Der er i hvert fald en anordning, hvor der er nogle fjedre monteret ifm. spjældet.
Min hypotese er så, at måske har dette været stoppet til at græs og skidt og derfor "siddet fast" tidligere så den egentlig ikke har fået gas nok.

Video 2: Her trykker jeg på gasspjeldet, hvor det ses at jeg kan "skrue ned få gassen" lidt... Også så meget at jeg slukker maskinen....

https://streamable.com/d9yp6s

Hvad tænker I? Ville I bare bruge den som den er med så mange omdrejninger?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har et gasspjæld med "hydraulisk"regulering. Den arm du trykker på bliver inde i motoren påvirket af olietrykket. Hvordan det ​ser ud ved jeg ikke men resultatet er at den afpasser omdrejningerne.

Har ​selv været ude for at armen gik trægt. Prøv at smøre ​armen og motionere den.
Noget andet er at der skal være den korrekte mængde olie på motoren så prøv tjekke det. Hvis der ​er for lidt olie bliver armen ikke påvirket nok.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 03-05-2026 12:05:57

Du har et gasspjæld med "hydraulisk"regulering. Den arm du trykker på bliver inde i motoren påvirket af olietrykket. Hvordan det ser ud ved jeg ikke men resultatet er at den afpasser omdrejningerne.

Har selv været ude for at armen gik trægt. Prøv at smøre armen og motionere den.
Noget andet er at der skal være den korrekte mængde olie på motoren så prøv tjekke det. Hvis der er for lidt olie bliver armen ikke påvirket nok.

Ah. Det giver mening. Så prøver jeg at hælde noget olie i. Tjekker oliestand først. 

Kermit_369 skrev den 03-05-2026 12:05:57

Du har et gasspjæld med "hydraulisk"regulering. Den arm du trykker på bliver inde i motoren påvirket af olietrykket. Hvordan det ser ud ved jeg ikke men resultatet er at den afpasser omdrejningerne.

Har selv været ude for at armen gik trægt. Prøv at smøre armen og motionere den.
Noget andet er at der skal være den korrekte mængde olie på motoren så prøv tjekke det. Hvis der er for lidt olie bliver armen ikke påvirket nok.

Jeg har hældt noget mere olie på. Jeg har ligeledes afmonteret og genmonteret luftfilter som sad noget løst, hvorfor den muligvis har taget for meget luft ind tidligere..

Dette er resultatet:
https://streamable.com/u169ce

Jeg synes stadig den kører markant hurtigere end den plejer. Men ved ikke, om det er inden for normalen nu. Hvad tænker du?
En analyse af lyden på disse videoer tyder på mellem 8000-9000 omdrejninger Per minut. Så det er jo alt alt for hurtigt. 😳
Annonce
OK. Nu tror jeg jeg fandt fejlen: den nederste motorskærm sad lidt skævt og gik imod spjældet. Det var ikke meget, men det gjorde, at den gik meget mere trægt ned i gas end op i gas.
Jeg har nu genmonteret det hele og den kører fint nu.

Dejligt at høre du fandt fejlen.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis